+ Det finns redan en bok med riktlinjer - Skriften allena!

Citat:

"Nu finns en uppförande-kod för hur etisk mission ska se ut. Bakom står Kyrkornas Världsråd, Vatikanen och Evangeliska Världs-alliansen.

Den breda uppslutningen bakom dokumentet "Kristet vittnesbörd i en multireligiös värld" kallas redan för "historisk". (slut citat)
...........................................

Slutsats: Var står det skrivet, att det behövs mänskliga regler? Det finns redan en klar och tydlig beskrivning, given av Herren i Skriften allena, om hur man ska vittna: att predika Guds Ord till omvändelse och Trons Lydnad:


Guttenberg Bibel


Apg.26:12 "När jag i ett sådant ärende var på väg till Damaskus med översteprästernas fullmakt och på deras uppdrag, fick jag under resan, konung Agrippa, mitt på dagen se ett ljus från himlen, klarare än solen, stråla omkring mig och mina följeslagare.

Vi föll alla till marken, och jag hörde en röst som sade till mig på hebreiska: Saul, Saul, varför förföljer du mig? Det är hårt och smärtsamt för dig att sparka mot udden.

Jag sade: 'Vem är du, Herre?' Och Herren svarade: 'Jag är Jesus, den som du förföljer. Men stig upp och stå på fötterna! Ty jag har visat mig för dig för att utse dig till tjänare och vittne, både till vad du har sett och till det jag kommer att visa dig, när jag räddar dig undan ditt eget folk och undan hedningarna.

Till dem sänder jag dig, för att du skall öppna deras ögon, så att de vänder sig från mörker till ljus, från Satans makt till Gud. Så skall ni genom tron på mig få syndernas förlåtelse och arvslott bland dem som är helgade.'


Därför, konung Agrippa, blev jag inte olydig mot den himmelska synen, utan jag har predikat först i Damaskus och i Jerusalem och hela Judeen och sedan ute bland hedningarna, att de skall ångra sig och omvända sig till Gud och göra sådana gärningar som hör till omvändelsen."
...............................................

http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=267176


Kommentarer
Postat av: Lelle

Har i stort sett samma uppfattning som Du. Det ligger en mycket stor fara i att sätta in ett mänskligt dokument i stället för att hänvisa direkt till bibeln, Jesu och apostlarnas ord. Vad jag kan se är dokumentet mest ett misstänkliggörande av framgångsrik evangelisation.



Det har udden MOT evangelisation, inte FÖR. Så tala inte om det som ett evangelisationsinstrument.



Det talar om en "interreligiös dialog". För mig betyder detta uttryck ett samtal med andra religioner, inte andra kristna. Och där är RKK redan, religionssynkretism är vanlig inom RKK, samtidigt som den anser att den är den enda kristna kyrka genom vilken man kan bli frälst. Den accepterar inte heller t ex nattvardsfirande med andra kristna.



Det finns mycket som talar för att vi skall ata avstånd från RKK. Men åtminstone denna RKK:s sekteristiska syn på andra kyrkor borde man tagit upp i dokumentet, som dömer ut kristna bara för att de tillhör en annan kyrka än RKK. Kan man inte enas om det har man inget att tala om.....



Syftet med dokumentet påstås vara att hindra kyrkor att locka människor med ojusta medel. Men den verkliga orsaken är nog att RKK ogillar att folk överger RKK och blir t ex pingstvänner.



Detta dokument tror inte folk om att själva kunna välja kyrka. Men den evangelisation som strider mot Guds ord skall man givetvis tala i klartext om, dock inte genom ett ekumeniskt dokument.



Överenskommelsen är framför allt farligt genom att man genom det deltar i fortsatt byggande av en världskyrka, som kommer att stoppa all evangelisation. Just ett sådant agerande har många varnat för när man diskuterat ifall man skall tillhöra KV eller ej.



2011-07-01 @ 20:13:23
Postat av: Deborah

Lelle! Håller helt med dig. På spiken. Var välsignad!

2011-07-01 @ 23:36:19
Postat av: Maria

Som sagt, på spiken! Välsignad vare du Deborah!

2011-07-02 @ 11:16:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Kristen Topplista från Jesussajten.se