+ Det finns ett pris att betala för: OLJAN I LAMPAN!

Angående jungfrur som saknade olja: (Diskussion på Aletheia)

Jag tror inte att oljan handlar om Torah. Det är självklart att vi skall studera Ordet men här gäller det att vara fylld av Kristi Ande, Profetians Ande:

Matt.25:1 "Då skall himmelriket liknas vid tio jungfrur som tog sina lampor och gick ut för att möta brudgummen.

Fem av dem var oförståndiga och fem var förståndiga. De oförståndiga tog sina lampor men tog ingen olja med sig. De förståndiga tog olja i kärlen tillsammans med sina lampor.

Antika oljelampor.

Då nu brudgummen dröjde, blev de alla sömniga och somnade. Vid midnatt hördes ett rop: Se, brudgummen kommer! Gå ut och möt honom. Då vaknade alla jungfrurna och gjorde i ordning sina lampor.

De oförståndiga sade till de förståndiga: Ge oss av er olja! Våra lampor slocknar. De förståndiga svarade: Den räcker kanske inte både för oss och för er. Gå i stället till dem som säljer och köp.

Men när de hade gått för att köpa kom brudgummen. Och de som stod färdiga gick med honom in till bröllopsfesten, och dörren stängdes.

Sedan kom de andra jungfrurna tillbaka och sade: Herre, Herre, öppna för oss! Men han svarade: Amen säger jag er: Jag känner er inte. Vaka därför, ty ni vet inte vilken dag eller timme han kommer."
.................

1) Ordspr. 20:27 "Anden i människan är en HERRENS lykta, den utforskar varje rum i hennes inre."
....

2) Rom.8:9 "Ni däremot lever inte efter köttet utan efter Anden, eftersom Guds Ande bor i er. Den som inte har Kristi Ande tillhör inte honom.

Men om Kristus bor i er, är visserligen kroppen död för syndens skull men Anden är liv för rättfärdighetens skull."

....

Således handlar "oljan i lampan" om att:

...tillhöra Herren men också:

... att LÅTA sig uppfyllas av Guds Andes fullhet varje dag genom överlåtelse = lydnad.


Det finns ett pris att betala!!! Slumra inte till!

¤ Detta hänger ihop med andlig förberedelse och vittnesbörd:

Uppenb.12:10 "Och jag hörde en stark röst i himlen säga: "Nu har frälsningen och makten och riket blivit vår Guds och väldet hans Smordes. Ty våra bröders åklagare har blivit nerkastad, han som dag och natt anklagade dem inför vår Gud.

De övervann honom genom LAMMETS BLOD och genom sitt VITTNESBÖRDS ORD. De älskade inte sitt liv så högt att de drog sig undan döden."
.................................

Sådant kan bara göras genom att vara fylld till max av Herrens Ande = Trons Lydnad enligt Ordet.

Detta borde utgöra skillnaden mellan att vara "vis och - oförståndig".

.....
Mvh.

Kommentarer
Postat av: Majlis

Jag är helt viss om att oljan är Guds Ande. När jag lyssnade på Biltz undervisning på Aletheia upplevde jag ett litet obehag, det var nästan ett förtäckt hot i undervisningen (jag är känslig). Så här har jag förstått Torahns uppgift: att visa på vad som är köttets gärningar (otukt, orenhet, lösaktighet, avgudadyrkan, svartkonst, fiendskap, kiv, avund, vredesutbrott, gräl, splittringar, villoläror, illvilja, fylleri, utsvävningar och så vidare), vilka vi gör om vi inte förblir i Herren, är fyllda av Guds Ande. Genom att vi vet vad som är välbehagligt för Herren, vet vi också vad vi behöver omvända oss från, när vi handlar efter köttet. Men vi får inte frestas att fästa blicken på Torahn, utan vi ska ha blicken fäst bara på Herren Jesus, trons upphovsman och fullkomnare. Det är fullständigt omöjligt för oss att uppfylla Guds lag eller undervisning i oss själva. Det kan bara Herren Jesus, och därför måste vi förbli i Honom. Det är då vi inte vill synda, det är då vi vill behaga Herren och följa Honom dit Han leder oss. Torahn kan inte leda oss, Torahn kan inte rädda oss. Bara Herren Jesus.

2011-04-28 @ 21:04:41
Postat av: Deborah

Majlis!



Jag håller med dig helt. Det är endast i Herren, som vi kan uppleva total Andens frihet.



Var välsignad! :-)

2011-04-29 @ 08:24:58
URL: http://deborah7.blogg.se/
Postat av: S-E Sköld

Torahn har aldrig frälst någon: till det måste det till en Frälsare, och Honom pekade Torahn fram emot. Anslaget/informationen om en räddningsbåt räddar ingen: det är båten som gör det.

2011-04-30 @ 05:46:17
Postat av: Majlis

S-E, suverän liknelse!



Var välsignad!

2011-05-01 @ 12:17:17
Postat av: Fuji

Jag har varit inne i "den hebreiska rörelsen" och det finns så mycket och säga om den, här lite kort:



Av frukten känner man trädet säger Jesus.

Intressant är det att det finns så många olika grupperingar inom denna "rörelse", varvid SPLITTRING och FÖRVIRRING är gemensamma kännetecken.



Säger någon att oljan är att följa mose lag är det inget annat än villfarelse.

Oljan är den helige Anden, i Blodsförbundet - inte sinaiförbundet.



Alla bör vara på sin vakt, jag tror ormens gift är att försöka blanda ihop allt. Följa Jesus och Mose på samma gång.

2011-05-03 @ 13:00:41
Postat av: Fuji

Majlis,

Jag tror att det obehag du kände förklaras av följande bibelord:



"Joh 10:5 Men en främling följer de inte, utan flyr bort från honom, därför att de inte känner igen främlingars röst."



Välsignade "obehag" :) Det är ett av Gud givet skydd :)

2011-05-03 @ 13:07:27
Postat av: Antonia Berglund

Majlis:



Deborah!



Underbart med Sanningens Ande som kan varna oss, när vi löper risken att bli bedragna!Har själv upplevt det som du, Majlis, beskrev.En konstig kyla som kändes i hjärtat.Visste då att jag inte skulle ta emot/lyssna på Biltz eller hans likar."Fåren känner igen Herdens röst..."

Mvh/A-a

2011-05-07 @ 04:16:42
Postat av: Anonym

Tack Fuji!



"Säger någon att oljan är att följa mose lag är det inget annat än villfarelse.

Oljan är den helige Anden, i Blodsförbundet - inte sinaiförbundet".



Mkt intressant iakttagelse du gjort ang splittringen och förvirringen inom denna rörelse!

Och AMEN till din, ovanstående, kommentar!

Mvh/A-a

2011-05-07 @ 04:23:46
Postat av: Jörgen

Jag hajade till om det ni skrev om Mark Blitz,jag upplevde också obehag när jag lyssnade på honom,stängde snabbt av det.Har läst på nätet varningar för honom.Det bekräftar det jag upplevde.

2011-06-13 @ 23:16:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Kristen Topplista från Jesussajten.se