+ "Jungfru Maria krossar alla kätterier." (?!?)

"På frukten känner man igen trädet"... Och hoppas att fler vaknar! Det går inte i längden att tala med 'en dubbel tunga'...

Här kommer t.ex. ett citat ur Anders Arborelius' uttalande i jesuit-tidskriften ‘Signum', där han stakar ut vägen för den ‘nya' enheten. Anders Arborelius säger:
Citat: "Häri ligger mycket av nåd och en Guds uppgift. Tar vi ekumeniken på allvar tror vi ju att Gud vill att vi har något ömsesidigt att ge varandra. Att det verkligen är tal om dialog och relation i biblisk mening.
Det obekväma är naturligtvis att vi katoliker inte sticker under stolen med att vi har mottagit uppenbarelsens fullhet, även om att vi tror att vi bär en skatt i våra lerkärl som vi är kallade att ge till de andra.

Vi skulle vara otrogna mot vår kallelse om vi alltför lätt sade att vi står på samma nivå. Att uttrycka detta på ett sätt som inte ens antyder självgodhet är svårt. Det tolkas så lätt som om vi sätter oss på våra höga hästar.
Att återföra ekumeniken till sanningslidelse i stället för trivsel och stämning tror jag är oerhört viktigt men svårt. Man kan återföra detta till Kant och Thomas. Om man inte är överens om att det finns en sanning utan att det bara finns en tolkning, blir ekumeniken svår. [...]

Egentligen har vi redan hunnit förbi det. I praktiken har vi nått en allmän konsensus i andliga frågor när det gäller bön, spiritualitet, Kristusförening, frälsning. Det finns en konsensus bland de fromma från pingstvänner till ortodoxa. Man läser Lönnebo, Stinissen, Halldorf. Det är inget problem längre. Här finns också den mer problematiska sidan i att man är mer pragmatiker än dogmatiker i Sverige.

Ingen talar om rättfärdiggörelse, allra minst Svenska kyrkan. I den klassiska lutherdomen talade man om rättfärdiggörelse. Vi talar snarare om heliggörelse. De ortodoxa talar om gudomliggörelse. Det är en linje som ligger i själva bibeln som man bör kunna ena sig om. Positivt är det aktuella Birgittajubiléet som kommer fjorton dagar efter Augsburg. Det finns en symbolisk linje från Augsburg till Rom.

Här är man tillsammans för att vörda Birgitta som en himmelsk vän och förebedjare, även om man kanske inte har tänkt igenom det strikt logiskt, dogmatiskt. Det är därför man är där och på så sätt har man - medvetet eller omedvetet - gett ekumeniken en puff framåt. Man har implicit accepterat helgonkulten. Men har man tänkt igenom det. Har man dragit de teologiska konsekvenserna?

Ekumeniken och kyrkans roll i Sverige är beroende av om vi vågar gå vidare med jungfru Maria. Den klassiska synen hos kyrkofäderna är att HON KROSSAR ALLA KÄTTERIER. Om hon inte är Guds moder är kristendomen bara idéer.
Jag tror att det finns en gammal svensk klockarkärlek till Maria. Det ser vi hos sekulära svenska författare som så ofta skrivit om henne. Blommor har uppkallats efter henne liksom korna. För vår inre katolska integration är det också viktigt att Maria får en folklig förankring - hur den nu skall gestalta sig - som då samtidigt bygger på en dogmatisk tradition.
Vi ser ett slags renässans för Maria i Svenska kyrkan som inte alltid är teologiskt förankrad men som kanske skulle kunna bli det utifrån rättfärdiggörelsen. Maria är ju modellen av den rättfärdiggjorda människan. Om vi kunde gå vidare med detta skulle det också kunna fördjupa dialogen med de ortodoxa kyrkorna, som vi har en djup gemenskap med. "
.............
Läs hela artikeln:

http://www.signum.se/signum/template.php?page=read&id=432
............................................


"Den som har öra.....!!!" Låt ingen.....
................
http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=162182


Kommentarer
Postat av: S-E Sköld

Att "krossa kättare" var ju förr för den Katolska kyrkan mer av fysisk art, svärd och kättarbål: men handlar i dag om vanlig förförelse:



att få kristenheten att aningslösa vara med och bära ut katolicismens Maria-gudinna i världen (som att få Paulus att gå med i Efusus Diana-tåg..) genom en så enkel sak som att få dem att tiga; i stället för att avslöja henne, avslöja den katolska villfarelsen ang. henne.



"Den som tiger, samtycker" brukar det sägas. Den tesen gäller i högsta grad inom Gudsrikets område; där gäller, enligt JESUS: "Ja, Ja eller Nej, Nej" och att "församla eller förskingra".



Breda allianser finns inte där; där går gränsen mellan sanning och lögn, mellan ljus och mörker och mellan salt och förruttnelse. Där står tvärt om en evig strid mellan dessa parter!



Guds helige Ande bygger inte Sitt verk på samverkan mellan sanning och lögn, mellan Guds Ord och lögnläror.



Jer. 1:9-10 "Och Herren räckte

ut sin hand och rörde vid min mun;

och Herren sade till mig: "Se jag

lägger mina ord i din mun.



Ja, jag sätter dig i dag över folk

och riken, för att du skall upprycka

och nedbryta, förgöra och fördärva,

uppbygga och plantera"



Gud bygger ingenting på bjälklag och väggar uppförda av lögnläror; tvärt om, Han river dem till grunden, och bygger sedan upp på Sin egen grund och med Sitt eget material: "guld, silver och ädelstenar".



Han planterar inte heller Sin ädla säd bland törnbuskar! De kommer ändå och vill kväva Gudsrikets plantor. Därför har Gud satt väktare, att vaka över vingården; de får aldrig somna. Gör de det, kommer i samma stund vingårdens fördärvare.



Vilket nu har skett, bl.a. genom katolicismens intrång i Sveriges kristenhet. Men de - deras lögnläror - skall ut därifrån; det kommer Gud att se till. Han skall noga rensa SIN LOGE!



Han har inte förändrats, även om Hans tjänare och tjänarinnor gör det, av bekvämlighet, ljumhet, sömn eller annat: Han är alltid densamma, och står vid Sina Ord.

2009-01-25 @ 10:36:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Kristen Topplista från Jesussajten.se