+ Att demontera det 'köttsliga' bygget...och lyda HERREN?

Jag lyssnade till Ulf Ekmans predikan, onsdag 30 juli kl. 11.00...med bedrövelse. Lite för mycket "show"-vrål under tiden...Tal om 'förbunden' med Israel, om nåden och rättfärdiggörelsen av tro är i linje med Ordet men om man tänker på den första dagen av konferensen (man upphöjde 'kött'), där Ulf Ekman sade, att:
"- Ta Noa och Abraham som exempel, de lyssnade och handlade enligt Guds ord även fast de inte visste eller förstod hur det skulle kunna bli som han sagt. Vi har så stora planer, men vår vilja behöver vara underordnad korset. Det är inget värt om vi inte strävar efter att bli lika Jesus. Arbeta på att bli mer lik Jesus så kommer du tänka och göra allt mer som honom."...så finns det oroväckande brist på insikt hos UE, att de pånyttfödda troende inte 'arbetar' längre på någonting om de är underordnade korset.

Som Jesu lärjungar har vi 'avklätt' den gamla människan, vi har blivit 'spikade på trädet tillsammans med Honom' och med andra ord, så är vi 'döda'. En 'död' människa gör ingenting - man kan inte förbättra den 'gamle Adam'. Den gamla skapelsen är dömd och den är förbi "i Kristus"! "Inte längre lever jag utan Kristus lever i mig." Det är inte genom att 'arbeta på att bli mer lik Jesus' som vi kommer att tänka som Honom utan det är just genom att SLUTA MED EGNA ANSTRÄNGNINGAR att 'imitera Jesus' (imitatio Christi), som Han kan bli STÖRRE inom oss...
'Köttet' (de själsliga färdigheterna) har absolut ingenting eget att bidra med på andens område - förutom endast att VILJA böja sig under Ordet = LYDNAD. Resten är uteslutande HERRENS verk genom den Helige Andes ledning i enlighet med Ordet i vår pånyttfödda ande. "Utan mig kan ni ingenting göra." - säger Jesus.

Vi måste kapitulera inför HERREN och ej imitera Honom - imitationer är bara ormens gamla frestelser i omlopp...

Således är det fråga om att predika Jesu rätta lära i samklang (smörjelse) med Hans Ande, den Helige Ande. Då kan man inte blanda läror. Varje trädgårdsmästare vet, hur viktigt det är att röja och rensa innan man kan plantera något. Det krävs mycket mer att förbereda jorden än att plantera. Hur mycket måste inte HERREN 'rensa' i våra tankar!

JEREMIA 1:9-10 "Och HERREN räckte ut sin hand och rörde vid min mun; och HERREN sade till mig: "Se, jag lägger mina ord i din mun. Ja, jag sätter dig i dag över folk och riken, för att du skall upprycka och nedbryta, förgöra och fördärva, uppbygga och plantera."
......
Ordet har denna uppgift och förkunnaren borde leva ett 'rent = lydigt' förbundsliv, för att bli en öppen kanal för Guds nåd och sanning, som befriar oss från mörkret till en vandring i Hans underbara ljus!
........
http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=156022


Kommentarer
Postat av: Andy

Allt är show i UE:s imperium. Efter tio år så lämnade jag rörelsen. Nu äntligen löst från denna teologi, som jag inte kan se är biblisk. Snarare rätt självisk. Och konferensen, ja den största inkomstkällan till Livet Ord. Klart man måste bjuda på lite show då! För min del är konsumtionskristendomen över! Det handlar om Jesus och inte konferanser och kassettband och metervis böcker hur man ska bli bättre och "mer lik Jesus". Nä, kristendomen handlar om att lära känna Honom personligen och bry sig om sin medmänniska.

2008-07-31 @ 18:18:11
Postat av: Deborah

Andy!



Tack för din kommentar!

Det är skrämmande, att lyckoprofeter förvillar folket...Men på Jeremias tid fanns de också.



Och vad HERREN sade då - det står skrivet...



Inget nytt under solen.



Deborah

2008-07-31 @ 18:53:39
Postat av: Rutan

Det drar ihop sig nu. Se till så att ingen bedrar er.



1 Joh.2:22-26



Vilken är "Lögnaren" om icke den som förnekar att Jesus är Kristus? Denne är Antikrist, denne som förnekar Fadern och Sonen.

Var och en som förnekar Sonen, han har icke heller Fadern; den som bekänner Sonen, han har ock

Fadern.

I åter skolen låta det som I haven hört från begynnelsen förbliva i eder. Om det som I haven hört från begynnelsen förbliver i eder, så skolen och I själva förbliva i Sonen och i Fadern.

Och detta är vad han själv har lovat oss; det eviga livet.

Detta har jag skrivit till eder med tanke på dem som söka förvilla eder.

2008-08-02 @ 18:53:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Kristen Topplista från Jesussajten.se