+ 400 lyckoprofeter eller...en enda Herrens profet?

Reflektion 3:
på Ulf Ekmans...blogg finns det en länk till ett ekumeniskt institut: "Kristen ekumenisk tankesmedja bildad" och...titlarna flödar! 'Prominenta akademiker', professorer, fil.dr. och ledamöter avlöser varandra, opinion skall bildas. Olika fromhetsriktningar som blandar olika religiösa 'namn' är represenerade/sammanblandade och man börjar följa 'andra gudar'...Och vad säger Skriften?

5Mos.13:1-4  "Om en profet eller en som har drömmar uppstår bland dig, och han utlovar åt dig något tecken eller under, och sedan det tecken eller under, verkligen inträffar, varom han talade med dig, i det att han sade: "Låt oss efterfölja och tjäna andra gudar, som ni icke känner", så skall du ändå icke höra på den profetens ord eller på den drömmaren, ty HERREN, eder Gud, sätter eder därmed allenast på prov, för att förnimma om ni älskar HERREN, eder Gud, av allt edert hjärta och av all eder själ. HERREN, eder Gud, skall ni efterfölja, honom skall ni frukta, hans bud skall ni hålla, hans röst skall ni höra, honom skall ni tjäna, och till honom skall ni hålla eder."
.............

400 lyckoprofeter profeterar lycka....Men vad säger en enda Herrens profet? Vem följer man?
1Kung.22:4
  "Och han frågade Josafat: Vill du draga med mig för att belägra Ramot i Gilead?" Josafat svarade Israels konung: "Jag såsom du, mitt folk såsom ditt folk, mina hästar såsom dina hästar!" Men Josafat sade ytterligare till Israels konung: "Fråga dock först HERREN härom."

Då församlade Israels konung profeterna, vid pass fyra hundra män, och frågade dem: "Skall jag draga åstad mot Ramot i Gilead för att belägra det, eller skall jag avstå därifrån?" De svarade: "Drag ditupp; Herren skall giva det i konungens hand."

Men Josafat sade: "Finns här ingen annan HERRENS profet, så att vi kan fråga genom honom?" Israels konung svarade Josafat: "Här finns ännu en man, Mika, Jimlas son, genom vilken vi kan fråga HERREN; men han är mig förhatlig, ty han profeterar aldrig lycka åt mig, utan allenast olycka." Josafat sade: "Konungen säge icke så."
............
http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=151905


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Kristen Topplista från Jesussajten.se