+ Endast Skriftens ABC är sann kunskap!

Den bibliska kunskapen, som är sann och ren, hänger ihop med Förbundslydnad. På andens område handlar det inte om experiment med den andliga världen utan det handlar om att söka HERRENS ansikte och Hans ord i saken. Harry Månsus skriver förvirrande i artikeln om New age:
"- På teologiplanet instämmer jag inte med den. Men på terapiplanet - där Kay Pollak och andra rör sig - där finns det mycket som kyrkan borde tagit in för länge sedan. Men att jag bejakar de insikterna betyder inte att jag blivit buddhist eller något annat."
......
Kommentar: det farliga i Harrys uttalande är hans 'dubbelhet' - å ena sidan håller han inte med men å andra sidan, så gör han det. Bibeln kallar detta förhållningssätt "att halta på båda sidor". Detta tar udden av det allvarliga, profetiska budskapet om troheten i Förbundet med HERREN, då vid olydnad mot Honom drabbas vi av förvirring och löper risk att hamna i mörker. Skriften talar om att leva ett avskilt liv från hedendomens inflytande. Vi får inte blanda! Det finns nämligen ockult kunskap, som vi inte får ta del av.

5Mos.18:9-14 (Debarim
"När du kommer in i det land som HERREN, din Gud, vill giva dig, skall du icke lära dig att göra efter hedningarnas styggelser. Hos dig må icke finnas någon som låter sin son eller dotter gå genom eld, eller som befattar sig med trolldom eller teckentydning eller svartkonst eller häxeri, ingen som förehar besvärjelsekonster, ingen som frågar andar, eller som är en spåman, eller som söker råd hos de döda. Ty en styggelse för Herren är var och en som gör sådant, och för sådana styggelsers skull fördriver HERREN, din Gud, dem för dig. Du skall vara ostrafflig inför HERREN, din Gud. Hedningarna som du nu fördriver lyssna väl till sådana som öva teckentydning och trolldom, men dig har HERREN, din Gud, icke tillstatt sådant."
........

Psal.119:61-71 "De ogudaktigas snaror omgiva mig, men jag förgäter icke din lag. Mitt i natten står jag upp för att tacka dig för din rättfärdighets rätter. Jag sluter mig till alla dem som fruktar dig och till dem som hålla dina befallningar. Jorden är full av din nåd, o HERRE; lär mig dina stadgar.

Du gör din tjänare gott, HERRE, efter ditt ord. Lär mig gott förstånd och kunskap, ty jag tror på dina bud. Förrän jag fick lida, for jag vilse, men nu håller jag mig vid ditt tal. Du är god och gör vad gott är; lär mig dina stadgar. De fräcka hopspinna lögn mot mig, men jag vill av allt hjärta taga dina befallningar i akt.
Deras hjärtan är okänsliga såsom fett, men jag har min lust i din lag. Det var mig gott att jag vart tuktad, så att jag fick lära mig dina stadgar."
 .......
Kommentar: för att inte gå vilse, borde vi studera Ordet och ha lust i HERRENS bud. Villkoren är klart uttryckta i Skriften och den som vill hålla Förbundet med HERREN Jesus får inte kompromissa! Således handlar det om HJÄRTATS tillstånd. Om vårt hjärta inte är SYNKRONISERAT med Guds Ord, så korrumperar vi Ordet, budskapet, och den Helige Ande kan inte flöda ut genom vår ande till befrielse för andra.

Tillbaks till Ordet! Och Förbundet! Det är bara de trogna HERREN som kommer att kallas 'bruden'...och får möta Honom.
................
http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=155886


Kommentarer
Postat av: Mia

Lycka till... den människosynen hör hemma på medeltiden och vi är några stycken som lever i 2000-talet nu.

2008-07-25 @ 15:17:06
Postat av: Deborah

Mia!



Tack, för att du önskar mig lycka till!



Välsignelse hänger ihop med lydnad på 'den smala vägen' till evigt liv i Jesus Kristus - oberoende tid.



Var finns du själv om...100 år?



Mvh Deborah :-)

2008-07-25 @ 15:34:48
Postat av: JIMMY

Det är rätt svarat Deborah. Vi ser nu att Jesus Kristus andra tillkommelse! Är nu akut nära!! Jesus GUDs son varnade oss få kristna att det skall vara som för Lot i sodom, och som på Noas tid då bara 8 själar - blev frälsta - och lyftes upp på vattnet - undan GUDs vrede,, över de som vägrade lyssna på Noas 100 åriga predikan - med Arken.. Några påstår att det levde lika många på jorden som nu dvs Miljarder.. Ps Personligen så tror jag inte att det finns mera än ca tiotusen frälsta troende i Sverige idag.

2008-07-25 @ 16:10:08
Postat av: Johannes

Mycket bra blogginlägg. Instämmer till fullo. En annan intressant fråga vad håller på att hända med Dagen? Den här artikeln och flera i serien ger ett mycket vilseledande intryck. Falska profeter uttalar sig utan någon som helst kritisk granskning.

2008-07-25 @ 16:26:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Kristen Topplista från Jesussajten.se