+ Vad folk bör reflektera över: "Vart har frälsningsbudskapet tagit vägen?!"

Artikel i Dagen om "Teologins eget Hultsfred vill få folk att reflektera":
Citat:
<"Birgitta Ericsson Löfgren från Viken i Lunds stift möter min något yrvakna blick; det är lite så hon jobbar. Ögonen är stålblå och nästan ordentliga, hennes skånska så sympatisk. Hon gestikulerar med högerhanden och håller kaffekoppen i vänster. Hon hoppas få höra om teologi som kan omsättas i praktiken.

- Vi i kyrkan behöver människor med visioner - som också orkar genomföra dem.">
.....
Människor "med visioner" i Skriften kallades profeter och förkunnade ett så pass SALT budskap från Herren, att de fick betala med sina liv! Genomförandet av Guds tilltal kostade dem livet...

Det står också mycket om Broderskapsrörelsen i artikeln - men den enda grund för att bygga det andliga templet -Kristi Kropp - handlar inte om att bli medlem i alla organisationer utan att bli FÖDD PÅ NYTT och gå med i en lokal församling.
Mottot som kommer fram i artikeln: <"Omsorgen om de fattiga, de utslagna, de sjuka. Kampen mot orättvisor. Absolut. Men exakt vilken politik som ger resultat - eller vilka resultaten borde vara - är nog kristna lika oense om som alla andra. [...]
Kanske har vi en bredare "färgskala" nästa gång. Man kunde ha bjudit in Mohamed Omar eller Morton Narrow.">
är naturligtvis ädelt och humanistiskt MEN man predikar att gå på en bred väg.

Vad säger Skriften? > Att "Vägen är smal". Ingenstans står det, att man får evigt liv genom "goda gärningar" endast! Utan Jesus dog för oss, just för att ta itu med synden. Var har omvändelse från synd tagit vägen?

Hela tiden får man en uppfattning, att människan kan i egen kraft åstadkomma en förändring! Att människan är god bara hon blir upplyst! Jesus Kristus är inte FRÄLSAREN utan en god och vis man (bland många andra "upplysta" män lik Buddha) som lär ut "goda läror"!


Det kristna budskapet däremot manar till en radikal omvändelse från synd som endast Jesus har tagit itu med!

Rom 7:14 <"Vi vet ju att lagen är andlig, men jag är av köttslig natur, såld till träl under synden.

7:15 Ty jag kan icke fatta att jag handlar såsom jag gör; jag gör ju icke vad jag vill, men vad jag hatar, det gör jag.

7:16 Om jag nu gör det som jag icke vill, så giver jag mitt bifall åt lagen och vidgår att den är god.
7:17 Så är det nu icke mer jag som gör sådant, utan synden, som bor i mig.

7:18 Ty jag vet att i mig, det är i mitt kött, bor icke något gott; viljan är väl tillstädes hos mig, men att göra det goda förmår jag icke.

7:19 Ja, det goda som jag vill gör jag icke; men det onda som jag icke vill, det gör jag.

7:20 Om jag alltså gör vad jag icke vill, så är det icke mer jag som gör det, utan synden, som bor i mig.

7:21 Så finner jag nu hos mig, som har viljan att göra det goda, den lagen, att det onda fastmer är tillstädes hos mig.

7:22 Ty efter min invärtes människa har jag min lust i Guds lag;

7:23 men i mina lemmar ser jag en annan lag, en som ligger i strid med den lag som är i min håg, en som gör mig till fånge under syndens lag, som är i mina lemmar.

7:24 Jag arma människa! Vem skall frälsa mig från denna dödens kropp? -

7:25 Gud vare tack, genom Jesus Kristus, vår Herre! Alltså tjänar jag, sådan jag är i mig själv, visserligen med min håg Guds lag, men med köttet tjänar jag syndens lag."
.......


http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=149331

Kommentarer
Postat av: Gustaf

Tack syster.

2008-02-08 @ 13:54:04
Postat av: Gustaf

Är det sant att aletheia censurerar?
Jag är tacksam för din blogg. Det är sådana personer som du och SE Sköld som vi behöver i Sverige. Rakt, enkelt profetiskt budskap!

2008-02-13 @ 14:05:24
Postat av: Deborah

Gustaf!

Tack för ditt svar! Förlåt, att jag inte skrev ett tag men saker kom emellan.
Du har rätt: budskapet från Herren är enkelt. Så enkelt, att inte bara troende syskon kan själva läsa och förstå det utan även de som söker Gud och uppriktigt "böjer" sitt öra till Herrens ord.
...
Rom.10:9 "Ty om du med din mun bekänner Jesus vara Herre och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, då blir du frälst.
10:10 Ty genom HJÄRTATS TRO blir man rättfärdig, och genom munnens bekännelse bliver man frälst.
10:11 Skriften säger ju: "Ingen som tror på honom skall komma på skam."
10:12 Det är ingen åtskillnad mellan jude och grek; alla har ju en och samme Herre, och han har rikedomar att ge åt alla som åkallar honom.
10:13 Ty "var och en som åkallar Herrens namn, han skall bli frälst".
10:14 Men hur skulle de kunna åkalla den som de icke har kommit till tro på? Och hur skulle de kunna tro den som de icke har hört? Och hur skulle de kunna höra, om ingen predikade?
10:15 Och hur skulle predikare kunna komma, om de icke blev sända? Så är och skrivet: "Hur ljuvliga är icke fotstegen av de män som frambära gott budskap!"
10:16 Dock, icke alla har blivit evangelium lydiga. Esaias säger ju: "Herre, vem trodde vad som predikades för oss?"
10:17 Alltså kommer tron av predikan, men predikan i kraft av Kristi ord."
...
Var välsignad Gustaf!

2008-02-13 @ 21:44:44
URL: http://deborah7.blogg.se
Postat av: HaFo

"Vart har frälsningsbudskapet tagit vägen?!"

Frågan är sannerligen berättigad. Idag är man så ivrig med att evangelisera, så man springer bort från vad som egentligen var budskapet:

Vem Jesu Kristi person ÄR - Gud själv i jordisk kroppslig gestalt ("Guds fullhet lekamligen"), "sänd i syndigt kropps gestalt", fördömde han synden i köttet" och kunde därmed bära fram ett RENT offer av Kristi persons (Gud och människa förenade)kropp och blod på korset.

Han är den som i sin person förenar/försonar Gud och människa med varandra. Och detta har inget med Maria överhuvudtaget att göra, eller ngn påstådd "Marias syndfrihet".

Jesus besegrar syndens väsen och syndens konsekvenser av andlig död (skild från Gud), som människans ställföreträdare, där segern över den andliga döden detroniseras i Hans syndfria rättfärdighet och Gudomlighet.

Detta blir både i trosförkunnelsen och katolicismen förvanskat, så att vi där har att göra med "en annan Jesus, ett annat evangelium", introducerat av en "annan ande" en villoande.

HaFo

2008-02-23 @ 07:43:52
URL: http://hem.spray.se/harry.forsgren/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Kristen Topplista från Jesussajten.se