+ Varning för Ulf Ekmans bokrekommendationer!

Kära syskon!

 

Några pusselbitar att lägga ihop…

 

Peter Kreeft är professor i filosofi på jesuiternas Boston College:

 

”Boston College (BC) is a private Jesuit research university located in the village of Chestnut Hill, Massachusetts, USA.” (Wikipedia)

 

Egentligen vill jag inte länka till den bloggen men för att alla ska förstå min reservation och försiktighet, så gör jag det.

 

Självklart lovprisar Ulf Ekman P. Kreeft – och inte bara det – han försvarar Kreeft på sin egen blogg 2012!

 

Citat:

”TILL FÖRSVAR FÖR PETER KREEFT.

 

15 MAJ, 2012 ULF EKMAN

 

Framför mig ligger en bok av Peter Kreeft. Jag gillar verkligen honom.
Han är en mycket duktig katolsk (läs: kristen:)) apologet. För ett antal år sedan gav Libris ut en av hans böcker som jag läste med stor glädje: ”I väntan på vadå?”, ett fiktivt samtal mellan C.S Lewis, Aldous Huxley och John F. Kennedy om livets mening och mål.” …

 

http://ulfekman.nu/2012/05/15/till-forsvar-for-peter-kreeft/
………..................

 

Men Ordet säger:

 

2 Petr.2:1

”Men det fanns också falska profeter bland folket, liksom det bland er kommer att finnas falska lärare som SMYGER IN förödande läror.

De skall till och med förneka den Herre som har friköpt dem och drar så plötsligt fördärv över sig.”
……...............

 

En gemensam nämnare i den falska ekumeniken –> C.S. Lewis – inte så oskyldigt inflytande som många tror.

 

Citat från U. Ekmans blogg fr. 2009:

 

”APROPÅ ENHET OCH C.S. LEWIS.

 

20 DECEMBER, 2009 ULF EKMAN

 

Här kommer ett lite längre och belysande citat om enhet från C.S. Lewis, en viktig kristen författare som ofta citeras i olika sammanhang. Något att tänka på inför julen kanske:

 

”Kristendom mot urvattnad kristendom.”

 

Tiden är alltid mogen för återförening. Splittringen bland de kristna är synd och en skandal och kristna bör alltid sträva mot återförening, om så endast i sina böner.

 

Jag är bara en lekman och har nyligen blivit kristen och jag vet inte så mycket om detta, men allt det som jag har skrivit och tänkt ut har jag alltid hållit mig till de traditonella dogmatiska ställningarna.

 

Resultatet är att bekräftande brev når mig från de mest skilda slag av kristna. Jag får till exempel brev från jesuiter, munkar och nunnor såväl som från kväkare och walesiska frikyrkliga, med flera.”

 

http://ulfekman.nu/2009/12/20/apropa-enhet-och-c-s-lewis/
……….

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Kristen Topplista från Jesussajten.se