+ Gal.5:9 "Lite surdeg syrar hela degen." - vikten av att inte skapa förvirring.


¤ Vårt uppdrag: att vittna om frälsning i Herren Jesus Kristus och bygga upp Kristi Kropp

¤ Vår hållning: att vandra i sanningen efter Anden

¤ Vårt mål: att behålla fältet och få evigt liv - Livets Krona:
.....

Apg.26:15 …” Jag sade: Vem är du, Herre? Och Herren svarade: Jag är Jesus, den som du förföljer. Men stig upp och stå på fötterna! Ty jag har visat mig för dig för att utse dig till tjänare och vittne, både till vad du har sett och till det jag kommer att visa dig, när jag räddar dig undan ditt eget folk och undan hedningarna.

Till dem sänder jag dig, för att du skall öppna deras ögon, så att de vänder sig från mörker till ljus, från Satans makt till Gud. Så skall ni genom tron på mig få syndernas förlåtelse och arvslott bland dem som är helgade.”
..................................

Gal.5:6 "Ty i Kristus Jesus beror det inte på om vi är omskurna eller oomskurna, utan om vi har en tro som är verksam i kärlek. Ni började bra. Vem har nu hindrat er, så att ni inte längre lyder sanningen? Till det har ni inte blivit övertalade av honom som kallade er.

Lite surdeg syrar hela degen. Jag för min del litar i Herren på att ni inte skall vara av annan mening. Men den som skapar förvirring bland er skall få sin dom, vem han än är."
...................................

¤ Både-och? ... Antingen-eller?....

a) Den som är i sanningen kommer inte med främmande läror… Inte ens med ett uns av tvivel i de viktigaste frågorna! (Som t.o.m. ett barn kan begripa). Om man lyssnar till en falsk förkunnelse, som är NÄSTAN sann, så blir man påverkad och vilseledd – det är lite som syrar hela degen.

Rätt som det är blir man förvirrad och sedan ‘uppluckrad’ (sömnaktig), sedan förblindad och till sist -  förhärdad (förgiftad). …. Herren är ljus och inget mörker finns i Honom. Alltå: inget, nada, nothing – inte ett dyft av mörker.

Här handlar det om ‘antingen – eller’
. Med andra ord: antingen ljus ELLER mörker. Därför heter det “den smala vägen.” – Herrens folk har redan valt den…

b) "Både-och": Joh.1:14 "...och Han var full av nåd och sanning."
...........................
...........................

¤ Vilken undervisning?...

Så länge vi lever på jorden i en fysisk kropp, kommer vi alltid att brottas med ‘köttet’ = vår vilja (OBS! Inte samma sak som att vandra ‘efter köttet’).

Hela vandringen med Herren handlar om att i egenskap av Nya Skapelser, är vi beroende av överlåtelse och ‘mat’ – den Sanna Andliga Födan, Ordet allena.

Herren lär oss, att Hans Ande är ett sigill och en skatt, som finns i lerkärlet. Därför lägger Gud sådan stor vikt vid ‘den Oförfalskade mjölken’ och ‘den Fasta födan’ för den pånyttfödde, så att vi kan hålla oss ‘rena’:

2Kor.7:1 “Då vi alltså har dessa löften, mina älskade, så låt oss rena oss från all besmittelse från kött och ande och i gudsfruktan fullborda vår helgelse.”

Kött ställer till det för oss alla och just därför är det viktigt med ‘sann föda’ och sund undervisning, vilken bygger upp oss till en vandring efter Anden för att uppnå målet – i stället för att slumra till ‘i köttet’….
...........................
...........................

¤ Vilket sammanhang?...

Frågan om sammanhang har jag ställt till mig själv länge. I varje gemenskap finns det risk för att man ger för mycket utrymme åt antingen en ‘supersmord’ guru eller åt en sluten grupp högmodiga ledare, som inte vill släppa in det öppna samtalet kring Ordet.

Kristi Kropp borde röra sig i Harmoni med varje lem, där varje del bidrar med olika nådegåvor. …

Besmittelse börjar när man slutar Betjäna varandra i Herrens kärlek och i stället lägger fokus på en särskild nådegåva eller en ny lära.

Således visar oss Gud nu, att vi inte ska leta efter ‘obesmittade’ sammanhang - vad vi kan ‘få’ -  utan att vi ska ta itu med den besmittelse som har drabbat Kroppen, bygga upp Herrens verk  - vad vi kan GE.

Vi själva kan ju ‘besmitta’ ett sammanhang om vi avviker från Andens väg och spårar ut i köttet. … Därför behöver vi Samtala, Läsa Ordet tillsammans och uppmärksamma högmodiga tendenser i tid.

Då tror jag att Herren enligt löfte i Sitt Förbund, ger oss seger över både kött och den onde! Hallelu’jah!

Frid! ... I Herren
..........................................
..........................................

Läs gärna mer på "The True Reformation", rannsaka Skriften noga, fråga Herren och samtala med andra:

http://www.truereformation.net/dicernment/
............................



Kommentarer
Postat av: Deborah

Nils - ett svar till dig från "Vad är sanning?"-bloggen:



Du verka ha tagit ställning för Rom…



Den milstolpen, som du beskriver, blev till en milstolpe i en total förvirring ‘på kartan’, som ritades om av några få personer och bakom kulisserna, utan en noggrann ÖPPEN biblisk prövning i församlingarna.



Se länkar till artikeln:



http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=40803



http://www.ortodoxakyrkan.se/ekum/vadstena.htm (bild vid reliker)

……………………………..



http://www.tidenstecken.se/kkbirgit2.htm



http://www.tidenstecken.se/radslag-2006.htm

……………………………………



Med tanke på att några få personer (oberoende sammanhang) Förbinder Sig till sådana farliga, obibliska dokument som Charta oecumenica och försöker på smygvägar påverka andra, handlar det om Manipulation av värsta sorten.



Om inte du ser detta klart – då måste jag i enlighet med Ordet – anse dina ‘klarsynta inlägg’ som ytterst tvivelaktiga (dubbla?) enligt:



1 Kor.5:6 “Ert skryt låter inte bra. Vet ni inte att lite surdeg syrar hela degen? Rensa bort den gamla surdegen för att NI MÅ VARA EN NY DEG, eftersom ni är osyrade. Ty vårt påskalamm Kristus har blivit slaktat.



Låt oss därför hålla högtid, inte med gammal surdeg, inte med ondskans och elakhetens surdeg, utan med renhetens och sanningens osyrade deg.



I mitt brev till er skrev jag att ni inte skulle ha något att göra med otuktiga människor. Jag menade inte alla otuktiga här i världen, inte alla giriga och utsugare och avgudadyrkare. Då måste ni ju lämna världen.



Jag skriver nu till er att NI INTE SKALL umgås med någon som kallas broder, om han är otuktig, girig eller avgudadyrkare, förtalare, drinkare eller utsugare. Inte heller skall ni äta tillsammans med en sådan. ….”

……………………………………………………………

Mvh.

2011-10-29 @ 16:04:45
URL: http://deborah7.blogg.se/
Postat av: Lennart Svensson

Hej Deborah!



Tack för Ditt tack där på Berdnt Isakssons blogg.

Det värmde.

Egentligen ska man väl inte bli förvånad.

Jag märker att ute i samhället, så har respekten för den äldre generationen minskat under gångna 30 åren.

Givetvis så speglas det tyvärr även inom "kristenheten" idag.

Jag upplever att det är likadant inom den kristna "blogg-sfären", där jag verkligen förnimmer en dis-respekt för äldre kristna och speciellt då på bloggen Aletheia.

När jag blev frälst för över 30 år sedan, så hade jag en oerhörd respekt för äldre kristna.

Det verkar vara en brist-vara hos den unga "kristna" generationen idag.



mvh L.S



2011-10-31 @ 09:57:38
Postat av: Deborah

Lennart... Människor har haft alldeles för bra. Därför är det så här.... Dessutom finns det förakt för Herren - för Hans Ord. Budskapet de unga får höra är urvattnat, blandat med lögn och fokus ligger på att leta efter 'ledare' i stället för att söka Herren och - tänka själv, fråga, undersöka. ... Men vi fortsätter, det är bara framåt i seger som gäller! .... Varma...! :-)

2011-10-31 @ 21:58:17
URL: http://deborah7.blogg.se/
Postat av: Lennart Svensson

Hej Deborah!



Jätteroligt att Du skriver där på Berdnts blogg.

Jag tycker att Du har mycket att tillföra.

Du har din personliga stil som jag tycker om.

Roligt också att Antonia B skriver där.



mvh Lennart.S

2011-11-02 @ 10:19:33
Postat av: Deborah

Lennart! ... Vi måste fortsätta i vår kallelse och stå fast! Ef.6... Det finns ingen annan väg - det är sållningstider och klockan är TRE i 12.00! ... Varma hälsningar! :-D

2011-11-02 @ 11:41:41
URL: http://deborah7.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Kristen Topplista från Jesussajten.se