+ Guds Andes befriande auktoritet kontra mänsklig exorcism.

Det råder förvirring när det kommer till talet om den onde och andeutdrivning.

Jag håller med Torsten Åhman angående djup själavård och medkänsla, som varje Jesu lärjunge borde visa sin nästa.


Citat: "
När det går snett i karismatiska församlingar menar Torsten Åhman att det nästan alltid är en ledarskapsfråga och nämner att Paulus ofta varnar för destruktiva ledare.

Ett exempel finns i Apostlagärningarna 20: "Ur era egna led skall det träda fram män som förkunnar villoläror för att dra lärjungarna över på sin sida".
- Det är typiskt att de sällan är pionjärer utan arbetar bland de redan troende för att få folk på "sin sida".

De andliga gåvorna är tänkta till Guds ära, men den här typen av fanatism är ju till Guds vanära. Det är en frukt som inte smakar gott." (slut citat)
........................................

Kommentar:
Man använder begrepp som 'exorcism' - utdrivning av onda andar genom besvärjelser, vilket inte alls är samma sak som när Herren själv, genom sin Ande, befriar en människa.

Exorcism utövas i många religioner av shamaner och besvärjare - däremot borde man inte bruka detta ord i Herrens tjänst.

Det är nämligen skillnad på människans exorcism och befrielse genom Guds Andes auktoritet.

Det förra har med olika konster, tekniker att göra - det andra med Herrens eget ingripande (lydnad).

Guds Ord


Många bedragare har kommit i eget syfte och i stället för att låta Herren verka - befria människan, tvingar de sig på andra 'i köttet' (utövar trolldom) med förödande resultat.

"Utan mig kan ni ingenting göra!" - sade Herren Jesus. Man måste hela tiden vara ledd av Gud.

Därför får vi reagera och korrigera människor som missbrukar Jesu namn, för att stärka sin egen makt och ställning och undervisa dem vad Ordet verkligen säger.
...................................................................


http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=259245

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Kristen Topplista från Jesussajten.se