+ Varnande röster höjs, tack och lov!
Här kommer de senaste artiklarna i Dagen under rubriken Opinion, som man kan läsa i sin helhet genom att klicka på bifogade länkar längst ner under inlägget.
1.. "Pruta inte på bibeltroheten!" inskickat av Arne Brännström:
Citat: Vi hjälper inte människor in i Guds rike genom att ta bort "trösklarna" omvändelse och troendedop. "Den som tror och blir döpt skall räddas" (Mark 16:16).
Det vore mycket olyckligt om man inom Pingst fick två medlemsbegrepp. I dag behövs det sannerligen mod att vara kyrka, att stå för bibelordet och rätta sig efter det! (slut citat)
2.. "Många frågetecken inför en ny församlingsordning i Pingst" av Nils-Olov Nilsson:
Citat: Personligen tror jag att debatten omkring den nya församlingsordningen kan bli häftigare och mer dramatisk än själva samfundsdebatten. För mig kommer den definitivt att avgöra min framtid inom pingströrelsen.Pingst tappar mer och mer sin karaktär av folkrörelse och får mer och mer en episkopal karaktär.
De teologiska samtalen sker numera långt från de gamla samtalsplatserna - rikskonferenserna - där tidigare alla hade möjlighet att höja sin röst och ha synpunkter på lärofrågorna. Dessa samtal fortsatte senare i församlingarna, och under evangelist- och bibelveckor. Våra tidningar var också öppna för utbyte av tankar i viktiga teologiska frågor. (slut citat)
.......................................
3.. "Olycklig generationsklyvning till skada för Pingströrelsen" av Lars Grip:
Citat: Är det möjligt att få till en "generalsamling" och mötas över åldersgränserna för samtal? Det vore skönt att öppet få lyssna till varandra och höra vad som pågår. Eller ska vi fortsätta att bära allt inom oss? Vi har alla ett ansvar. Det gäller vår framtid. Förkunnare, församlingar, samfundsledning:
Kom igen! Vi behöver ett uppvaknande och ett ansvarstagande för församlingarnas inre liv, själavinnandet och vår uppgift i världen. (slut citat)
........................................
Uppdaterat från Debatt under Pingst.se:
Citat: "Var är debatten inom Pingst?" 11 jan 2011
Det undrar Lennart Jacobson, som är församlingsledare i Pingstkyrkan i Umeå.
Pelle Hörnmarks utspel om synen på medlemskap där även dopet som medlemsgrund ställs under omprövning (utspelet är egentligen gammalt, från 2009, och kan läsas på Pingsts hemsida) borde uppröra även förkunnarnas känslor. Men så verkar det inte vara.
Varför är de annars så tysta? Å ena sidan sköter sig varje församling och förkunnare själv. Förklaringen kan kanske vara att de inte anser sig behöva bry sig om vad föreståndaren i Pingst - fria församlingar i samverkan eller andra pastorer tycker. Eller möjligen har de inga egna åsikter. Eller klarar de inte av att formulera dem.
Men som förkunnare måste man väl ändå våga och kunna uttrycka sina åsikter även i skrift. Det borde väl vara så att varje förkunnare har ett ansvar för Guds rike, oavsett var det är, om inte annat byter man ju anställning ibland. Och då deltar man i samtalet, säger sin mening. Just denna fråga har som jag ser det en enorm sprängkraft och måste upp på bordet.
Jag är starkt oroad av utvecklingen, inte bara inom Pingst utan givetvis även inom de andra kyrkorna. Det rådet väl ingen tvekan om att vi befinner oss i ett profetiskt skeende som liknar den yttersta tidens.
Anpassningen har kommit så långt att man i de flesta kyrkor inte längre frågar efter vad Bibeln säger utan bara efter vad folk tycker. Man försöker gör porten vidare och vägen bredare.
Kan Du som förkunnare eller församlingsledare acceptera eller tiga inför en sådan utveckling?
Vi vet att djävulen vill så split och få oss ur kurs. Därför måste vi avvisa alla hans försök att ställa oss utanför Ordet. Så länge vi är överens om att Bibeln ska följas så långt som bara är möjligt, kommer vi nämligen att hålla ihop. Jag kan känna längtan efter den tid när man kunde lita på att ledarna, inte minst Lewi Pethrus, stod pall för trycket utifrån oavsett hur det blåste.
Vi vet att den främsta framgångsvägen är att följa Guds ord så nära som möjligt. Det är ju bara att räkna. De samfund som gått mest bakåt är de som varit mest liberala.
Ffrsamlingsledare i Pingstkyrkan i Umeå. (slut citat)
..........................................
http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=242480
http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=242482
http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=242478
Det är så, att oerfarna ynglingar leder, medan erfarna gråhårsmän -och kvinnor tiger.
Ingen ledare på biblisk tid, med ett Guds uppdrag att bygga någonting åt Gud, har varit slarviga i sitt förhållande till de ritningar, som Gud överlämnat åt dem:
Noa, byggde – i alla stycken – enligt ritningarna
Mose, byggde – i alla stycken – enligt ritningarna
Salomo, byggde – i alla stycken – enligt ritningarna
Apostlarna, byggde – i alla stycken – enligt ritningarna.
–
Noa byggde arken
Mose bygge GT-församlingen
Salomo byggde templet
Apostlarna byggde NT-församlingen
Inte heller pingstväckelsens pionjärer byggde slarvigt i förhållande till Guds ritningar, de som Gud genom Sina apostlar överlämnat till dem: de bemödade sig, att i alla stycken bygga NT-församlingen i enlighet med Guds egna ritningar till NT-församlingen. Därför bad de och rannsakade Skrifterna.
Pingstväckelsen är alltså grundad, inte på människotankar, utan på Guds Ord. De är dessa grundvalar som rörerelsens senaste -och nutida ledarskap lämnat, och gjort en 180 gradig omsvängning, så att de nu står i strid mot vad de gamla, som t.ex. Lewi Pethrus, Georg Gustavsson, Bo Hörnberg med fl. lärde och praktiserad.
Det handla alltså inte om någon liten justering eller försiktig anpassning till en ny tid; det handlar om en fullständig kollisionskurs mot Guds eget Ord!
Stefan Swärd, på sin blogg: "Det är stor skillnad på att leda en frikyrka som är en öppen folkkyrka, med låga förpliktelser när det gäller överlåtelse och lärjungaskap, och en församling som bygger på ett gemensamt liv i Kristi efterföljelse och där man inte relativiserar den kristna tron och livsstilen".
I de här textraderna fångar Stefan Swärd vad frågan handlar om. Det är inte svårt att samla folk; t.ex. Christer Sjögren sjunger julsånger i någon kyrka. Men att bygga en Biblisk församling, är någonting helt annat: och det har bl.a. Pelle Hörnmark inte förstått. Då finns inga genvägar, eller lättköpta "segrar".
Då handlar det om, att predika Ordet och bygga Guds församling i enlighet med Ordet: enligt de ritningar som Gud - som är ende ägaren till Guds församling - överlämnat till oss via Sina tjänare apostlarna och profeterna och som finns upptecknade i Bibeln, d.v.s. i Guds Ord.
Det är betydelsefullt att lägga märke till, att Pelle Hörnmark INTE åberopar Guds Ord i sitt förändringsarbete, inte en enda gång, så långt jag kunnat se eller höra, utan egna tankar, iakttagelser och önskningar! Och med det kommer man inte långt i Guds rike. Och man bör framförallt inte leda andra på den vägen: Människotankarnas väg!
Den så kallade pingstväckelsen avtog successivt mer och mer, det blev en "kyrkorörelse" byggd utifrån människors organiserade och mänskliga struktur-tänkande...
Det blev i likhet med de skeenden som i föregående tider förlösts av den helige Ande...
De som var starka karismatiska ledargestalter gick in för att bygga "sina tempel" och satte upp egna riktlinjer på hur "kyrkan" skulle se ut och hur mötesordningen skulle vara. Delar av dessa ideer var i likhet med vissa av de katolska och ortodoxa mötesformerna.
Därigenom fick ledarskapet större kontroll och överblick på sina "kyrkor" vilket resulterade i att verket av den helige Ande förkvävdes mer och mer....
Om vi ser i Apg. 2:37-47 hur alla de som blev omvända och trodde blev tagna emot i församlingen (ek-klêsía = de utkallade)dessa som tog emot frälsningen blev alltså kallade ut från det förvända (vrånga, sneda, krokiga) släktet (generationen, efterkommande, härkomsten)
Dessa blev alltså födda på nytt, in i gemenskap med vår himmelske Fader, införsatta in i hans älskade sons rike, där Jesus är Herre i deras liv...
Om vi tittar noggrannt på vad skriften säger och förstår utifrån händelseförloppet vad vi läser i hela dess sammanhang i hela apostlagärningarna.
Är det då verkligen någon som tror att alla dessa som kom till tro dagligen fick tillträde till att hålla sina möten i templet och där predika Jesus såsom den sanne Messias han är, jag är övertygad om att ingen farisee, laglärare eller tempeltjänare tillät detta...
Det står i vers 46 att de samlades endräktigt tillsammans varje dag i temlet och hemma i husen. vi behöver inse att detta var sättet för alla de troende att nå fler och fler genom att bevista templet och tempelplatsen för att där bedja för och med människor.
Petrus och Johannes gick upp till temlet till den bön som hölls där vid nionde timmen.
Fariseerna höll nogsamt sina "tideböner" vid dessa uppsatta dagliga klockslag.
Bara för att de vid detta tillfälle gick till tidebön innebar inte att de alltid besökte dessa böner i templet.
Om vi blickar tillbaka på väckelsetiderna så upptäcker vi att gång på gång när den helige Ande är verksam så kommer starka ledargestalter och tar över. Börjar bygga kyrkobyggnader och kallar dessa för församlingar. Pastorerna börjar agera Herrar över sina kyrkor.
Den sanna, levande väckelse (uppvaknande) som blivit frigjord och ledd av Jesus genom den helige Ande avtar och en andlig stagnation är ett faktum.
Vi behöver alla ha klart för oss att vi blev frälsta av nåd och icke genom gärningar, däremot så visas vår tro genom våra gärningar...
Av frukten och i enlighet med Ordet (Jesus) och genom andeurskiljning skall vi känna igen den helige Andes verk.
Det är viktigt att överlåta uppbyggandet av sin församling till Herren själv, som är huvudet för sin kropp. Jeshua haMashiah vår Herre och Frälsare
Jag kan inte säga något annat än amen, Erik-Stefan! Varma hälsningar! :-)
I boken Ofredstider (1991) står Guds vilja vad gäller såväl Hans eget folk, som Sveriges folk:
Han varnar och kallar.
Alla pingstledare på "toppen" har vägrat lyssna, från Norris Leffer, Anders Sjöström, Nils-Erik Claesson och Pelle Hörnmark, här i Pingstkyrkan i Jönköping, tillsammans med Ove Lindeskär och Sten-Gunnar Hedin i egenskap av föreståndare för Filadelfiaförsamlingen i Stockholm och Jack-Tommy Ardenfors i egenskap av föreståndare för Smyrnaförsamlingen i Göteborg och Olof Djurfeldt i egenskap av chefredaktör på tidningen Dagen.
Den enda som åtminstone - till en början - visade vilja att samtala i frågan, var Olof Djurfeldt. Alla övriga har vänt ryggen till, i stället för ansiktet.
I stället för att höra valde ledarna att gå en annan väg och leda Pingströrelsens folk efter den: och där är vi idag.
Allt som Gud talade till oss, Per Sundgren och mig, från mars 1986 och framåt, och som finns nedtecknat i boken Ofredtider, står oförändrat kvar. Ingenting har förändrats.
Hösten 1976 - vi bodde då som familj i Habo - talade Guds Ande till mig: "I en tid som föregår en svår tid i Sverige, med krig och stora svårigheter, skall jag föra dig ut i en uppgift, att förbereda de kristna". Den uppgiften - det uppdraget - kom i mars 1986, 12 år senare, och har utan uppehåll fortsatt sedan dess. Alltså i cirka 24 år.
Gud ville -och vill, gå ut med Sitt budskap, nedtecknat i boken Ofredstider, via Sina herdefamnar i landet: Sina församlingar.
Därför gör Han ett oavvisligt anspråk på dem:
för Sveriges folks skull.
Lars Grip: "I min dator har jag ett antal e-postadresser till pastorer och vänner, yngre och äldre, som jag skrev till med denna undran och dessa frågor. Skrev utifrån de känslor jag fick när jag hörde att den samlande och viktiga veckan nu kanske upphör.
Vad kommer i stället? Är det inte så viktigt med enheten längre? Det blev en livlig e-postväxling. Tydligen finns ett uppdämt behov av att veta var vi står i dag.
Är det möjligt att få till en "generalsamling" och mötas över åldersgränserna för samtal? Det vore skönt att öppet få lyssna till varandra och höra vad som pågår. Eller ska vi fortsätta att bära allt inom oss?"
------------
Lars Grips "generalsamling" är ett "förslag" värt att pröva. Det finns f.ö. knappast något att förlora på, att samtala med varandra.
Regionala träffar, öppna för alla, som slutar i en "Generalförsamling" - en folkförsamling - en typ av predikantvecka som är öppen för alla predikanter, d.v.s. det allmänna prästadömet!
Det handlar ju om en andlig folkrörelse! eller handlar det kanske om en vanlig, profan organisation - utan andlig dynamik - med ett toppstyrande tjänstemannavälde?! Våra attityder och handlingar ger svaret på den frågan.
Men vem skall vara general att kunna föra rörelsen i den här riktningen,
fram till detta?
Pelle Hörnmark?!
Samfundet Pingst och Pingst-ffs har ju visat sig vara skickliga på att tillverka slagord och logotyper, den kanske mest kända devisen är helt obiblisk: "Vi hjälper församlingarna att lyckas", vilket ju är -och förblir Andens - Hjälparens - uppgift, och ingen annans.
Och det alldeles oavsett vilken tid det är frågan om! Guds församling är evig - Jesu brud - och så är det också med Guds levande Ande och de två hör ihop!
Jag kan f.ö. ge rörelsen ett förslag på "dekal", d.v.s. vägledande honnörs -eller slagord, som kunde utvisa den nya färdriktningen, till Lars Grips "generalsamling":
Back to basics,
eller "Åter till ursprunget!"
I går under f.m. talade Guds Ande till mig, att jag skulle berätta/klargöra vem jag är och vilket uppdrag Gud gett mig, och det i form av de Ord Han har talat till mig, ang den saken:
1 Mos. 17:1-3 /från dopdagen 19/1 1969
Hes. kap 2-3,13 och 33
Jer. 1:4-19
Gud ville/vill att Människorna, som Han skapat till Sin avbild, skulle/skall veta det. De skall – med andra ord – ha den verkligheten att ta ställning till.
Tänkte i går, att det är ingen brådska med det, och prövade var jag i så fall skulle göra det, publicera det. Och gör det nu bl.a. här: manad av Guds Ande.
Ps 45:4-8 "Spänn vid din höft
ditt svärd, du hjälte, i ditt majestät
och i din härlighet.
Och gå ut, lyckosam i din härlighet,
till försvar för sanning, för ödmjukhet
och rättfärdighet, så skall dina högra
hand lära dig underbara gärningar.
Skarpa är dina pilar: folk skall falla
ned för dig; kungens fiender skall
träffas i hjärtat.
Gud, din tron förblir för evigt; ditt
rikes spira, är rättvisans spira.
Du har älskat rättfärdighet och hatat orättfärdighet; därför har Gud, din
Gud, smort dig med glädjens olja
mer än dina medbröder".
Denna text handlar om JESUS, men om de tjänare som vandrar i Hans efterföljd, kan samma saker skrivas. De är som Han är. Den som därför menar sig vara Jesu tjänare, och inte står upp för sanning och rätt, på samma sätt som JESUS, är falska tjänare och oredliga arbetare.
Och bland dem - som inte vandrar som JESUS vandrade - finns i vårt land dessutom sådana, som UPPENBART gått EMOT dem som likt JESUS trätt upp till försvar för sanning och rätt, här i landet: för Guds Ords rätt. Och ändå menar sig vara Jesu tjänare och Guds sändebud:
sanna Guds Ords förvaltare.
Vad behövs mer för att avslöja falsariet; du svenska kristenhet?! Jes. 3:12 "Mitt folk, dina ledare för dig vilse, och fördärvar den väg du skulle gå".
Pröva dina ledare mot Guds Ord, håller de inte måttet inför Ordet, är de inte sanna Jesu sändebud - ledare i Hans efterföljd - utan stödda mot varandra för de Guds folk vilse, efter sina egna tankemödors verk.
Pelle Hörnmark från sin blogg, minaret.. d.v.s. envägskommunikation:
"Borta bra, hemma bäst. Sliten klyscha, men igår kändes det så. Satt i Pingstkyrkan, Jönköping och var med på gudstjänst. Stor kör, stor orkester, brass och modern lovsång.
Utmanande predikan av Peter Bernhardsson där han tog hjälp av två medarbetare. En av dem, omsorgspastor Sören Sigvardsson, berättade om en dröm/upplevelse han haft där orden ”Mer Jesus, mer Helig Ande” återkom flera gånger.
Skönt att evangeliet blir okomplicerat ibland. Sammanfattat i fyra mustiga ord. Lätt att förlora sig i allt ”klotter” som omgärdar Guds Rike. Det enkla är ofta det geniala.
Eller som min kompis Magnus väser varje gång vi är på hockey ”Spela på mål, spela raka puckar, krångla inte till det”. Att finna glädjen i tron är enkelt. Mer Jesus, mer Helig Ande".
------------
Detta låter ju både vacker och andligt, men det är flum och det är med flum av den här typen som Pelle och hans ledartrojka vilseför lärjungarnas hjärtan.
1.Det är inte detta som Pelle gör, det han skriver om här, utan han leder ett samfund och en organisation, som leder pingstfolket, och som inte har något stöd i Guds Ord. Alltså en alltigenom obiblisk verksamhet, som har förebilden snarare i katolska kyrkan och svenska kyrkan än i Bibeln.
2. När det gäller JESUS så kommer Han klädd i människogestalt och är här nere på jorden, i Sina lärjungars gestaltning, och svävar alltså inte omkring i det blå:
JESUS: "Om ni kommer
till en stad, där man inte
tar emot er, så gå ut på
deras gator och säg:
Till och med det stoft, som
fastnat på våra fötter från er
stad, skaka vi av oss åt er.
Den som hör er, han hör mig,
och den som förkastar er,
förkastar mig; men den som
förkastar mig, förkastar honom
som sänt mig.
Sannerligen, sannerligen säger
jag er: Den som tror på mig skall
själv göra de gärningar jag gör; och
ännu större än dessa skall han göra.
Ty, jag går till Fadern".
3. När det sedan gäller Anden, och mer av Honom, så står det skrivet i Guds Ord, att Gud gett helig Ande åt dem som är Honom lydiga. Och sanningen är ju dessvärre den, att det är Anden som behöver få mer av oss, och inte tvärt om.
Och OBS, Anden kommer inte utan Sina redskap: tar vi inte emot redskapen, tar vi alltså inte emot Anden! Han är som snickaren, som inte utför sitt arbete, utan sina redskap!
4. Som f.d. ishockeyspelare - inte på långa vägar i klass med HV 71 garnityret, men med ett hyfsat skott och en inte alltför oäven åkning, kan jag inte inse, vad Guds verk och att "måla" i hockey har med varandra att göra. Ishockey - och för övrigt det mesta i idrottsväg - är oerhört fysisk, medan Andens verk är andligt.