+ Seger i kraft av Lammets blod! Nåd och sanning.

Det är helt avgörande för frälsningen, att Jesus är Herren JHWH kommen i köttet!

Den som söker Herren på allvar, lägger ner sina egna uppfattningar, sitt högmod och lyssnar till Ordet.

Det finns idag en förvirrande undervisning, som skapar förblindande tankebyggnader i sinnet. Du läser Ordet och ändå så ser du inte. Liksom Thomas, som tvivlade.

Joh.20:25 "De andra lärjungarna sade nu till honom: "Vi har sett Herren." Men han svarade dem: "Om jag inte får se hålen efter spikarna i hans händer och sticka fingret i hålen efter spikarna och inte får sticka min hand i hans sida, så kan jag inte tro."


Åtta dagar därefter samlades hans lärjungar igen där inne, och Thomas var med bland dem. Då kom Jesus, medan dörrarna var låsta, och stod mitt ibland dem och sade: "Frid vare med er."

Sedan sade han till Thomas: "Räck hit ditt finger och se mina händer. Och räck hit din hand och stick den i min sida. Och tvivla inte utan tro!"

Thomas svarade honom: "Min Herre och min Gud!"

Jesus sade till honom: "Därför att du har sett mig, tror du. Saliga är DE SOM TROR, fastän de inte ser."
............................................

¤ Den falska undervisningen inbillar många, att de som vandrar efter Anden är 'laglösa'. Det är en lögn.

Det finns nämligen en andlig lag i Det Nya Förbundet - och det är - Kristi Lag - efter 'köttets död'.

Herren bygger Sin Församling enligt en hel rad andliga lagar, som uppfyller mer än väl lagens krav på RÄTTFÄRDIGHET och RENHET.

Dessa lagar träder i kraft genom KORSET - där Herren Jesus instiftade allt med sitt eget blod! Se Livets Andes Lag.


Joh.1:16 "Av hans fullhet har vi alla fått, nåd och åter nåd.

Ty lagen gavs genom Mose, nåden och sanningen kom genom Jesus Kristus.
.................

För att undvika förvirring måste vi veta skillnaden mellan Förbunden - mellan Mose lag och Herren Jesu lag:

¤ MOSE FÖRBUNDET: nåd OCH utvaldhet!

Eftersom Mose lag är andlig och given till de utvalda men 'köttsliga'  människorna*, ställer den krav på köttet till att prestera en hållning av total 'renhet' (= tillåtet av Gud).

Allt kött är 'besmittelse' och måste observera flera renhetslagar efter ett strikt, rituellt offersystem för att närma sig en helig Gud. Yttre AVSKILDHET.

*Obs! Alla människor är 'kött'.
.............

¤ DET NYA FÖRBUNDET: nåd OCH sanning - som följer de villkorade (se KORSET!) andliga lagarna.

Herren Gud själv tar sig an renhetskraven eller 'besmittelse-problematiken' genom upprop till OMVÄNDELSE och PÅNYTTFÖDELSE av Anden:

Matt.3:1 "Vid den tiden trädde Johannes Döparen fram och predikade i Judeens öken och sade:

"Omvänd er, ty himmelriket ÄR NÄRA."

Om honom heter det hos profeten Jesaja: En röst ropar i öknen: Bana väg för Herren, gör stigarna raka för honom!"
..............

Och Matt.4:17 "Från den tiden började JESUS predika och säga:

"Omvänd er, ty himmelriket ÄR NU HÄR."
.............

¤ 'Kött' är fortfarande besmittelse men nu träder HERREN in med Andens kraft och besmittelsen avslöjas ligga på andens område - de onda och orena andarna drivs ut, människan blir 'ren'.

¤ Den 'köttsliga' människan erbjuds 'köttets död' genom tro och tacksägelse för ETT ENDA OFFER - Genom Lammets blod.

¤ Nu gäller inre AVSKILDHET (den pånyttfödde har ett omskuret hjärta) och kallelsen är inte att stå under Mose lag utan till att gå ut och BEFRIA människorna från fångenskap i den ondes våld. > Andens ämbete! (JESAJA 61)

Allt detta är möjligt bara om Herren Jesus är JHWH Gud.

Hebr.10:10 "Och i kraft av denna vilja är vi helgade genom att Jesu Kristi kropp blev offrad en gång för alla.

Alla andra präster står dag efter dag och förrättar sin tjänst och bär gång på gång fram samma offer, som aldrig kan ta bort synderna.

Men Jesus har framburit ett enda syndoffer för alla tider, och han har satt sig på Guds högra sida och väntar nu på att hans fiender skall läggas som en fotpall under hans fötter.

Genom ett enda offer har han för alla tider gjort dem som helgas fullkomliga. Om detta vittnar också den helige Ande för oss. Först säger han:

'Detta är det förbund som jag skall sluta med dem efter denna tid säger Herren.  Och sedan: Jag skall lägga mina lagar i deras hjärtan och skriva dem i deras sinnen,  och deras synder och överträdelser skall jag aldrig mer komma ihåg.'  

Och där synderna är förlåtna behövs det inte längre något syndoffer.

Bröder, I KRAFT AV JESU BLOD kan vi nu frimodigt gå in i det allra heligaste på den nya och levande väg som han har öppnat för oss genom förlåten, det vill säga sitt kött."
...........................

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Kristen Topplista från Jesussajten.se