+ Tack för ert engagemang, pastorerna i Ludvika!

Mark.3:31-35
"Så kom nu hans moder och hans bröder; och de stannade därutanför och sände bud in till honom för att kalla honom ut. Och mycket folk satt där omkring honom; och man sade till honom: "Se, din moder och dina bröder stå härutanför och frågar efter dig."
Då svarade han dem och sade: Vilken är min moder, och vilka är mina bröder?" Och han såg sig omkring på dem som satt där runt omkring honom, och han sade:
"Se här är min moder, och här är mina bröder!  Den som gör Guds vilja, den är min broder och min syster och min moder."
......
http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=151325


Kommentarer
Postat av: Sven-Erik Sköld

Åke Green - som jag personligen känner sedan hans tid här i Jönköping - först i egenskap av vaktmästare och sedan som pastor - gjorde ett MEDVETET UTSPEL, för att testa den nya lagen, skyddslagen för denna grupp människor;

som ju betecknades som en minoritetsgrupp i vårt samhälle och som sådan ansågs behöva lagens särskilda skydd. Det hade ju dessförinnan hänt groteska, ja mordiska (med död som följd i något fall) attacker på dessa människor.

Åke ville testa om lagen var ett hinder för honom och andra Ordets tjänare och förkunnare, att utan hinder av lagen förkunna vad Guds Ord säger även på detta område.

Han gjorde det, genom att bl.a. kalla på media och f.ö. annonsera sin avsikt. Media lär ha uteblivit, men han publicerade då sin predikan, och fick f.ö. även hjälp av någon ?motståndsman?.

Och sedan var bollen i rullning.

Nu tänker jag inte framföra några synpunkter på hans predikan, utan bara peka på att Åke Green MEDVETET utmanade - ja gjorde ett UTSPEL - för att nå målet, att få saken - predikantens frihet - prövad i förhållande till den nya lagen.

Han lyckades och fick dessutom, tillsammans med några egna, helt onödiga tillägg, få fram vad Guds Ord lär i frågan.

Han nådde med andra ord sitt mål, och det med med råge, och har fått betala kostnaden för det. Och den torde han väl rimligen ha ?budgeterat in? i projektets kostnadsdel?!

Så vad är egentligen att gnälla över?!

Förr sa man, att den som sig i spelet/leken ger får spelet/leken tåla. Åke har ibland fått löpa gatlopp, men det har även hans målgrupp fått göra;

i något fall med död som följd.

2008-03-20 @ 13:36:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Kristen Topplista från Jesussajten.se