+ Att hålla Förbundet och ära Herren, inte varandra.

Vi behöver inte ens tänka tanken på att det finns någonting som heter "gamla testamentet" eller "nya testamentet":

...utan det finns ett enda begrepp > "de profetiska Förbunds-skrifterna".


Herren ingår alltid Förbund med människor: därför kan man lugnt säga, att det Nya Förbundet är ett mycket bättre namn på 'NT' eftersom de föregående Förbunden inte är upphävda utan FULLBORDADE.

'GT' låter som om det var föråldrat men så är inte fallet: i hedningarnas tider gäller precis samma principer = profetior, som för Förbundsfolket innan Jesu jordiska verk, samma välsignelser vid lydnad och förbannelser vid olydnad....


Luk16:15-17 "Men han sade till dem: "Ni hör till dem som gör sig rättfärdiga inför människorna. Men Gud känner edra hjärtan; ty det som bland människor är högt är en styggelse inför Gud. Lagen och profeterna har haft sin tid intill Johannes. Sedan dess förkunnas evangelium om Guds rike, och var man vill storma ditin.
Men snarare kunna himmel och jord förgås, än en enda prick av Torah (=undervisningen, buden, 'lagen') kan falla bort."
.................
Dvs. Torah har flyttats från det 'yttre' till det 'inre', till HJÄRTAT - hjärtats omskärelse!
 
Jer.31:27 "Se, dagar ska komma, säger HERREN, då jag skall beså Israels land och Juda land med säd av människor och med säd av djur.  Och likasom jag har vakat över dem till att upprycka, nedbryta, fördärva, förgöra och plåga, så vill jag nu vaka över dem till att uppbygga och plantera, säger HERREN.

31:29  På den tiden skall man icke mer säga: "Fäderna har ätit sura druvor, och barnens tänder bli ömma därav." Nej, var och en skall dö genom sin egen missgärning; var man som äter sura druvor, hans tänder ska bliva ömma därav.


31:31
 Se, dagar ska komma, säger HERREN, då jag skall sluta ett NYTT FÖRBUND med Israels hus och med Juda hus; icke ett sådant förbund som det jag slöt med deras fäder på den dag då jag tog dem vid handen till att föra dem ut ur Egyptens land det förbund med mig, som de bröt, fastän jag var deras rätte herre, säger HERREN.

31:34 Nej, detta är det förbund som jag skall sluta med Israels hus i kommande dagar, säger HERREN: Jag skall lägga min lag i deras bröst och i deras hjärtan skall jag skriva den, och jag skall vara deras Gud, och de ska vara mitt folk. Då ska de icke mer behöva undervisa varandra, icke den ene brodern den andre, och säga: "Lär känna HERREN"; ty de ska alla känna mig, från den minste bland dem till den störste, säger HERREN. Ty jag skall förlåta deras missgärning, och deras synd skall jag icke mer komma ihåg."
..................


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Kristen Topplista från Jesussajten.se