+ Gästblogg S-E Sköld: "Lewi Pethrus i vår tid!"
Lewi Pethrus:
"GUDS ORD I MÖRKA TIDER
Johannes döparen levde i en tid, som mycket liknar vår -först och främst i det fallet, att det var omedelbart före Jesu tillkommelse. Jesu första tillkommelse - då han skulle uppenbaras i köttet - stod för dörren, och Johannes hade uppdrag att bereda väg får honom, som skulle komma.
Det var en mörk tid, och det har alltid varit så vid slutet av de stora tidsperioder, som är tecknade i Guds ord.
Det är raka motsatsen till vad en del "upplysningskristna" påstår: att människorna blir bättre och bättre. Guds ord visar oss, att varje tidsperiod, som Skriften omtalar, har slutat med att en ödeläggelse gått fram över det som varit stort och märkvärdigt i människors ögon men att Herren därunder räddat en liten skara.
Så var det vid Jesu första tillkommelse. Den stora världen pöste över sin kultur och utveckling, och den grep om och var stolt över sin makt, men de stora rikena gick mot sitt fall. I det stycket liknar Johannes dagar den tid, i vilken vi lever.
Det som nu talar om att Jesus kommer snart är i människors ögon lika stora dårar, som det var, vilka vid Johannes framträdande talade om att världens Frälsare skulle komma".
forts LP:
"Det var en mörk tid, i vilken Johannes levde. Det ser vi, om vi bara lägger märke till de namn, som uppräknas i början på detta kapitel för att utmärka, vilken tid det var. Det var då Tiberius regerade i Rom och då Pilatus var landshövding över Judeen och då Herodes var landsfurste och Hannas och Kaifas var överstepräster.
Tiberius var vid den tid, då Johannes döparen
framträdde, misstänksam, grym och fruktad. Att predika evangelium i det romerska riket i hans tid var ingen lätt uppgift.
Det var för honom, som de önskade, att Jesus skulle komma illa ut, då de frågade honom om skattepenningen. Jesus bad att få se en penning och frågade vems bild och överskrift det var. Det var Tiberius bild, och hade Jesus sagt något emot den mannen, så är det troligt, att han blivit korsfäst förr, än han blev.
Forts L.P.
"Det är något gripande att tänka sig denna mörka tid, som dessa namn representerar, och så läsa dessa ord: "Då kom Guds befallning till Johannes, Sakarias son, i öknen".
Det är underbart, att Gud ändå gör en sista insats för att rädda vad som räddas kan. Så har han alltid gjort. Det gjorde han på Noa tid och när Sodom skulle ödeläggas. - Han räddade några få. Och så gjorde han också före Jerusalems förstöring och judafolkets förskingring. Han sände sin Son, han sände sin Ande, han sände pingstförsamlingen och gjorde en väldig insats för att rädda Israel.
Så har Gud gjort, och så gör han än i dag. Han lämnar icke människorna i första hand och utan vidare åt deras öde utan ger dem varningar. Så gjorde han fordom, och så gör han än i dag. Pris ske hans dyrbara namn!
Det är underbart med Guds ord. Det är, som aposteln säger, icke bundet. Under mörka tider och förhållanden kommer Gud till varje uppriktig själ Jag vet icke, hur Guds ord kom till Johannes - det står icke omtalat - men jag tror, att Gud kom till honom, som han kommit till de heliga fordom och till många andra under senare tid.
Herren kom till honom genom sin Ande och sitt ord.
Ty Johannes hade Guds ord. Det Guds ord, som Jesus citerade, när han mötte djävulen i öknen, det hade även Johannes. Johannes såg läget, sådant det var, och det gjorde han genom den helige Andes upplysning. Detta drev honom ut från synagoga och vänner - ut i öknen, och där kämpade han sin kamp med Gud.
Då kom Guds ord till honom, och han fick klart för sig, att han skulle träda fram och förkunna detta budskap".
Gud svek inte Sin församling i Knutby; Han sände tjänare dit, för att varna den, innan slaktaren började sin slakt.
JESUS: "Tjuven kommer endast
för att stjäla, slakta och
döda".
Lewi Pethrus: "Tiden är sanningens bästa vän".
Om Gud ville sända berättelser om vad JESUS förr uträttat, skulle Han möjligen ha sänt en PR-byrå, men nu skapade Gud en kropp på jorden åt Honom, i vilken Han kan vandra i varje tid. "Jesus Kristus är densamma..".
Men de förutsätter, att kroppen är byggd enligt Bibliska ritningar, Biblisk mönsterbild, som apostlarna och de första kristna lämnat efter sig.
Och kroppen är en levande organism - om den inte är död vill säga - och inte en organisation, som ju är ett mänskligt sätt att hålla samman ett folk, och ersätter "kärlekens sammanhållande band" som håller samman lederna i Guds kropp på jorden; d.v.s. i "den levande Gudens församling".