+ Helgonförklaringar?... "Amen säger jag er: Allt vad ni har gjort för en av dessa mina minsta bröder, det har ni gjort mot mig."

Läs och begrunda...

Matt 25:40

"Då skall konungen svara dem: Amen säger jag er: Allt vad ni har gjort för en av dessa mina minsta bröder, det har ni gjort mot mig."
..................................................
   
 Saxat ur DN - 2010:
"Vatikanen tystade ner pedofilbrott"

Uppdaterad 2010-04-07 09:48.Publicerad 2010-03-26 09:40  -   av  Peter Loewe

"Rom" Allt talar för att den katolska kyrkan och de troende bara har sett toppen på det pedofila isberget. För medan det ena avslöjandet efter det andra har kommit fram om hur präster sexuellt har utnyttjat barn i Irland, Tyskland och USA så har dessa brott länge tystats ner i Italien.

 

Påven och Vatikanen finns mitt i Rom. Det krävs antagligen större mod hos offer att träda fram här, precis som det är lättare för påven att genom sitt unika och skarpa herdebrev städa upp i irländska församlingar än att fördöma pedofiler på Petersplatsen.

 

Det är bara en tidsfråga innan pedofilskandalerna också exploderar i Italien i stor skala, menar Roberto Mirabile, ordförande i ”Den goda karamellen", den enda antipedofilförening, som i rättegångar mot präster fungerat som juridiskt ombud för de utnyttjade barnen och deras familjer.

 

Genom mailkontakter planerar föreningen nu ett massmöte som skall hållas i höst i Verona under namnet ”Vi är offer för pedofila präster”. Statistiken talar hittills om ett 80-tal pedofila präster som avslöjats i Italien de senaste tio åren. Den mest obehagliga skandalen som nu rullas upp berör det katolska institutet ”Antonio Provolo” i Chievo utanför Verona som tagit hand om gravt hörselskadade barn. Här skall ett 60-tal olika barn ha utnyttjats sexuellt i tre decennier av präster. Att ta del av vittnesmålen från de f d 15 elever som trätt fram och finns på internet är en skakande upplevelse, se länkar här bredvid.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Kristen Topplista från Jesussajten.se