+ Skriftenlig undervisning om dopet

Skriftenlig undervisning om dopet av pingstpastorn Sigvard Svärd –

Se -> ”Ur-Baptistisk Pingst”:

 

Citat: ”För mig blir det väldigt märkligt och sorgligt att teologer och pastorer inom dagens pingströrelse, med ansvar för den bibliska läran om tro och dop, vill och vågar träda inför Guds ansikte med förändrad dopsyn, snart kanske också med förändrat sätt att ”döpa”.

 

I samband med artikeln i Dagen 2005 startade jag på nätet den teologiska hemvisten Ur-Baptistisk Pingst. Flera pastorer och teologer inom Baptism och Pingst har under åren anslutit sig, vilket jag glädjer mig åt och är tacksam för visat förtroende.

 

Men med tanke på ”En pingströrelse med förändrad dopsyn”, måste jag på grund av min Gudskallelse, mitt samvete och ett antal pingstvänners önskemål, ta steget och i Nordstan Göteborg, i och kring Centralstationen, under namnet ”Gullbergsmötet”, erbjuda en kristen gemenskap där enbart bibliskt dop kommer att förkunnas och praktiseras, åtminstone så länge jag är ansvarig.

 

Det går inte att vänta längre. Om det är en del i en ny döparrörelse/pingströrelse i Sverige, har jag i nuläget inget svar på. Det vet bara Gud.

 

De fyra frihetsvärden som kännetecknade den urkristna församlingen i Nya Testamentet, och som jag vid tre tillfällen inför framväxten av Pingst framförde i rikssamlingar i Stockholm och Mullsjö för pingstpastorer och ledare, att vi borde beakta innan beslut fattades, får även vara riktmärken för ”Gullbergsmötet”:

 

1. Ingen statlig inblandning,

2. Fri från riksstyrelse,

3. Anslutning genom frivilligt troendedop,

4. Frihet från synd genom Jesus Kristus

 

(jfr. professor Gunnar Westins bok ”Den kristna friförsamlingen genom tiderna”, Westerbergs förlag 1954).


(Dagen 2011-09-28)

http://m.dagen.se/opinion/debatt/forandrad-dopsyn-i-pingstrorelsen/
…………..

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Kristen Topplista från Jesussajten.se