+ Angrepp på Skriften allena-principen!

Klargörande fortsättning på dopdebatten:

 

Det framgår tydligt och klart att det inte endast handlar om dopet utan egentligen är ett ifrågasättande av Skriften allena-principen
- Sola scriptura!

 

Så här skriver Mikael Karlendal på sin blogg som svar på SÅ:s inlägg:

 

Citat: ”Mikael, den 6 januari, 2014 kl.21:24 skrev:

 

Denna diskussion mellan dig och mig, är ett typexempel på en annan problematisk fråga, vars björn jag egentligen inte vill väcka i just denna diskussion (lite off-topic på ett sätt), men inte kan låta bli att nämna – det problematiska med skriften-allena-principen.

 

Du och jag säger oss ha Skriften som högsta auktoritet för vår tro. Därför får vi var och en kämpa för att hitta den eller de bästa exegeterna och teologerna till stöd för våra tolkningar.

 

Den som till slut hittar den bäste exegeten har ”vunnit” – för stunden. Tills den andre efter några månader hittar en ännu bättre…

 

Vad säger det om Skriften-allena-principen?” (Slut citat)
……

 

Mitt svar: Skriften allena-principen fungerar alldelses utmärkt!

 

Denna princip används av alla som i all enkelhet och lydnad har böjt sig för Guds Ord och inte skulle drömma om att ifrågasätta något av vad Herren har sagt:

 

Luk.10:21 ”I samma stund jublade Jesus i den helige Ande och sade:

”Jag prisar dig, Fader, du himlens och jordens Herre, för att du har dolt detta för de visa och kloka men uppenbarat det för de olärda och små.
Ja, Fader, detta var din goda vilja.”

….

 

Jesaja 29:14 ”Se, därför skall jag ännu en gång göra underbara ting med detta folk, ja, underbara och förunderliga.

De visas vishet skall förgå, de förståndigas förstånd skall förmörkas.”
………..

 //Med vänlig hälsning, - Sola scriptura!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Kristen Topplista från Jesussajten.se