+ Sammanblandning skapar förvirring.


Jan-Olof!

I dina skrifter står det å ena sidan, (se förra utgåvan), att "Torah är frihetens lag".

Vilket inte stämmer med Ordet.

Det är Kristi Lag, som är Frihetens Lag i det Nya Förbundet, instiftat med Herrens eget blod, med fokus på Hans död OCH uppståndelse.
.....

Å den andra sidan skriver du: ”Så som vi förstår summan av Bibelns ord, när det gäller kristologin, så är Jesus 100% Gud uppenbarad i en 100% människa – Människosonen.

Våra mänskliga hjärnor förmår inte fatta längden, bredden och djupet av detta ofattbara uttryck för en gudomlig Gud." (slut citat)
................

Jag skall förklara, hur du - enligt mig - balanserar på randen till en avatar-tänk dvs. att "Gud är uppenbarad I en människa."

Men det är inte vad Skriften lär. Herren Jesus, Gud, ÄR Människosonen - Han är inte bara 'uppenbarad I EN människa."

Här kommer det till en from sammanblandning och diverse tillägg från lagen. Det är svårt att bena upp men det är bedrägligt.

För att hänvisa till Ordet som förklarar tydligt RÄTTFÄRDIGGÖRELSE  AV TRO ALLENA, citerar jag Paulus i Fil.3:

Fil.3:3 "Det är vi som är de omskurna, vi som tjänar genom Guds Ande och berömmer oss av Kristus Jesus och inte förlitar oss på yttre ting, fast också jag kunde förlita mig på yttre ting.

Ja, om någon menar att han kan förlita sig på yttre ting, så kan jag det ännu mer, jag som blev omskuren på åttonde dagen och som är av Israels folk och Benjamins stam, en hebré född av hebreer, jag som i fråga om lagen var en farisé, i fråga om iver en förföljare av församlingen, i fråga om rättfärdighet, den som vinns genom lagen, en oklanderlig man.

Men allt det som var en vinst för mig räknar jag nu som förlust för Kristi skull.

Ja, jag räknar allt som förlust, därför att jag har funnit det som är långt mer värt: kunskapen om Kristus Jesus, min Herre.

För hans skull har jag förlorat allt och räknar det som avskräde för att jag skall vinna Kristus och bli funnen i honom, inte med MIN EGEN rättfärdighet, den som kommer av lagen, utan med den som kommer genom TRO PÅ Kristus, rättfärdigheten från Gud genom tron.

Då känner jag Kristus och KRAFTEN från hans uppståndelse och delar hans lidanden genom att bli lik honom i en död med honom, i hoppet om att nå fram till uppståndelsen från de döda."

..............................

Kommentarer
Postat av: Antonia Berglund

Kära syster Deborah :-)



Detta du skriver här kallar jag ett sant Evangelium!



Kristus vår enda rättfärdighet!Ingen Torah inga laggärningar, endast av NÅD!



Amen och Halelujah!!!

Antonia

2011-05-17 @ 16:29:13
Postat av: Majlis

Deborah, tack för att du är Herren lydig och tar dig tid att undersöka vad de du bemöter faktiskt säger. Jag har själv ibland svårt för att se vad som är tokigt, kan ana att något inte stämmer men inte direkt sätta fingret på det. Då är det så tacksamt att det finns sådana som du som är vakna och vaksamma, och dessutom varnar andra.



Det var riktigt försåtligt, det som J-O Sundvall skrev, om vem Jesus är.



Jag läser just nu Sven Reichmanns bok "Frälsningen". Han skriver om lagen/undervisningen (torah) att den är till för att än mer förstärka syndafallets konsekvens. Undervisningen kommer ju från Kunskapens träd, den vars frukt människan inte fick äta av. Det är först när vi verkligen inser att synden finns i oss, och det gör vi genom lagen, som vi kan låta Herren rädda oss och regera över oss.



Antonia, kan bara säga Amen till dig!



Gud välsigne er båda, Antonia och Deborah, systrar i Herren.

Majlis

2011-05-17 @ 18:29:31
Postat av: Deborah

Kära systrar i Herren! Vi fortsätter att forska i Skrifterna. Varma hälsningar! :-)

2011-05-17 @ 19:13:13
URL: http://deborah.blogg.se/
Postat av: Antonia Berglund

Kära syster Deborah!



Har en fråga till dig nu? Vet du om boken "Daglig Kraft" är spiritistisk?



Välsignelser,

Antonia



PS Har saknat dina inlägg!

2011-05-20 @ 22:23:00
Postat av: Deborah

Antonia! Vem har skrivit boken? Mvh. :-)

2011-05-21 @ 00:24:47
URL: http://deborah7.blogg.se/
Postat av: Antonia Berglund

Deborah!



"DE TVÅ LYSSNARNA"

Av A.J. Russel



Hälsningar/Antonia :-)

2011-05-21 @ 02:00:32
Postat av: Deborah

Antonia!



Jag har kollat lite på detta, läst fragment ur boken funnit, att det talas mycket om "världsanden" och "kanalisering av kraften" osv.



Citat ur boken: "“To dwell in thought on the material, when once you live in Me, is to call it into being.



So you must be careful only to think of and desire that which will help, not hinder, your spiritual growth.



The same law operates too on the spiritual plane.



Think Love and Love surrounds you and all about whom you think, Think thoughts of ill-will and ill surrounds you, and those about whom you think.



Think health – health comes. The physical reflects the mental and spiritual.” (20 januari) (slut citat)

..................................



På det stora hela, så verkar boken vara fylld av tekniker och praktiseranden, vilket lutar åt utövandet av häxkonst, trolldom - ockulta praktiker förbjudna i Ordet.



Den går utöver vad Skriften säger och åberopar en 'direkt revolutionerande uppenbarelse' - ett flöde av tankar i ögonblicket.



Korset är beskrivet som ett slags träningsverktyg i utövandet av egen fromhet, i stället för en plats för köttets totala kapitulation.



Nej, Antonia... Det verkar skumt. Det kan vara denna världens furste som ligger bakom dessa ingivelser... (typ, New Age?)



Mvh. :-)

2011-05-21 @ 12:05:11
Postat av: Antonia Berglund

Syster Deborah!



Tusen tack för hjälpen!Det var som jag trodde!

Blir inte klok på hur kristna bokhandlare kan saluföra sådan litteratur? Googlade och nästa alla hade den!



Såg ett citat ur den, på en blogg, och kände direkt att något var fel.Därför ville jag veta...



Saknar dina inlägg :-)

Hälsningar:Antonia

2011-05-23 @ 03:00:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Kristen Topplista från Jesussajten.se