+ Ett annat evangelium, en annan Jesus...


Sten-Gunnar Hedin menar i gästkrönikan, att ekumeniken är Den Helige Andes gåva.

Detta stämmer inte överens med Skriften - Andens enhet bygger nämligen endast på den bibliska SANNINGEN
- ekumenik däremot betyder 'hela den romerska, bebodda världen' och är en produkt av mänskliga ansträngningar.

.1) VILLKOR FÖR ENHET - nåd OCH sanning = Trons Lydnad i Anden = fridens band:

.a) Joh.17:21, Jesu bön om enhet, måste läsas i ett HELT sammanhang:


Joh.17:6 "Jag har uppenbarat ditt namn för de människor som du har tagit ut ur världen och gett mig. De var dina, och du gav dem åt mig, och de har hållit FAST VID DITT ORD."

... att känna till Herrens Namn - alla andra andra namn är uteslutna.
... att hålla fast vid endast Guds Ord - katolsk katekes och andra skrifter uteslutna.
... att vara avskild från världen - att hålla Förbundet.

.b) Joh.17:11 "Jag är inte längre kvar i världen, men de är kvar i världen när jag går till dig. Helige Fader, bevara i ditt namn dem som du har gett mig, för att de skall vara ett, liksom vi är ett."

... Herrens lärjungar är bevarade i endast Hans Namn - alla andra namn uteslutna.

.c) Joh.17:14 "Jag har gett dem ditt ord, och världen har hatat dem, eftersom de inte är av världen, liksom inte heller jag är av världen."

... att endast hålla Herrens Ord innebär förföljelse - och alla andra skrifter är utelsutna.

.d) Joh.17:15 "Jag ber inte att du skall ta dem ut ur världen utan att du skall bevara dem för det onda. De är inte av världen, liksom inte heller jag är av världen. Helga dem i sanningen, ditt ord är sanning."

... att vandra på den smala vägen - ockulta praktiker uteslutna, trohet i Förbundet.
... att förbli i sanningen - endast Herrens Ord är sanning
, inga andra skrifter.

.e) Joh.17:19 "Och jag helgar mig för dem, för att de skall vara helgade i sanningen. Men inte bara för dem ber jag, utan också för dem som genom deras ord kommer att tro på mig."

... köttets korsfästelse, överlåtelse till endast Herren, villkor för helgelse i sanningen.
... att tro på Herren betyder Trons Lydnad, "Ske din vilja, Fader..." - ingen sammanblandning med villoläror
.
.....................................................................

.2) VILLKOR FÖR ENHET - lydnad till Skriften allena = först då frihet i Herrens Ande:

S-G Hedin skriver (citat): "...Det bär svenska kyrkor vittnesbörd om, på riksplanet och i många byar och städer. I internationellt perspektiv är den svenska ekumeniska rörelsen unik! Är inte det något som borde fylla oss med "jublande uppriktig glädje"? Det är inte resultat av byråkraters diplomati, kompromissande av heliga sanningar och samling omkring minsta gemensamma nämnare."

Svar: Tyvärr, det är precis tvärtom. Det räcker att läsa Charta oecumenica, för att med en gång förstå, att ekumeniken är just ett resultat av byråkraters diplomati och kompromissande av Skriften allena.

Den frihet som Herren erbjuder har man genom Charta oecumenica totalt åsidosatt. Man har förbundit sig att följa mänskliga direktiv som strider mot Ordet utan att någon får pröva dokumenten.

... .... Träldom och fångenskap.

SAMMANBLANDNING med falska och ockulta läror är ett annat bevis för träldomsok man vill lägga på de fria i Anden troende.

..................

Slutsats: TROHET I FÖRBUNDET, lydnad, är den enda grunden för Andens enhet enligt Ordet, allena:

Matt.10:34 "Tro inte att jag har kommit för att skapa fred på jorden. Jag har inte kommit med fred utan med svärd.

Jag har kommit för att skilja en son från sin far, en dotter från sin mor och en sonhustru från sin svärmor, och en man får sina egna till fiender. Den som älskar sin far eller mor mer än mig är mig inte värdig, och den som älskar sin son eller dotter mer än mig är mig inte värdig.

Den som inte tar sitt kors och följer mig är mig inte värdig. Den som finner sitt liv skall mista det, och den som mister sitt liv för min skull skall finna det. Den som tar emot er tar emot mig, och den som tar emot mig tar emot honom som har sänt mig."
.............

Utan lydnad - ingen frid och ingen Andens enhet.

Enhetens kännetecken är inte kärleken utan SANNINNGEN, Trons Lydnad - för endast sanningen kan göra oss fria - till ett liv utan synd
och mörker.
..........................................................................................................................

http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=263989

Kommentarer
Postat av: S-E Sköld

Om Sten-Gunnar Hedin vore en trogen Ordets tjänare och förvaltare, skulla han, som Ordet lär, tillrättavisa alla villolärare - för deras lärors skull - som han kommer i kontakt med. Men nu gör han inte det, utan sluter i stället följe med dem.



Det tragiska är, att dessa vilsegångna, blinda pingstledare (Pelle Hörnmark, Olof Djurfeldt, Peter Halldorf m.fl.) skall leda pingströrelsen, som bl.a. Nyhemsveckans talarlista vittnar om.



Det är inte längre profeternas ord - Guds vägkarta - som leder Guds folk genom "en dyster vildmark" - med alla dess ormar och skorpioner och rovdjur och med fallgropar/villoläror av alla olika slag - utan deras - ledarnas - tankar leder folket i stället.



Med andra ord går människotankar i täten för samfundet Pingst, där nästan hela pingströrelsen ingår.



Ledarna - har genom sina handlingar - vittnat/sagt: behåll Jesusnamnet och kasta resten; Jesu apostlars undervisning behövs inte längre.

2011-06-12 @ 14:45:33
Postat av: S-E Sköld

Av en förvaltare - vilket innebär att förvalta annans egendom - är det helt avgörande viktiga, att förvaltaren är trogen i sitt uppdrag. Gäller det att förvalta Guds Ord är troheten inte mindre viktig, med tanke på ansvaret förvaltaren har för andras eviga själar.



En del i uppdraget, att förvalta Guds Ord, är att se till att Ordet inte blir utblandat med villoläror och för att se till det, och samtidgt skydda Jesu får, är det oundvikligt nödvändigt, att AVSLÖJA villoläror; som t.ex. katolska kyrkans. Gör man inte det, vill jag hävda, då sköter man inte heller förvaltaruppdraget.

2011-06-12 @ 18:04:23
Postat av: Lennart Svensson

Hej Deborah!



Jag har en undran och en förfrågan till

Dig, som Du kan pröva inför Herren.

Jag skulle vilja att Du frågar den här

killen Daniel, som har ett allvarligt böneämne

hos Aletheia-bloggens flik "Upprop för Daniel"

om Han vill lägga in sin bön om helande hos

Berdnt Isakssons hemsida. Där finns en flik som

heter "Akut böne-ämne" och där helar Gud folk.

Där verkar en "atmosfär" av tro, som var viktigt

även för Jesus,när han vandrade på Jorden.

Jag kan tyvärr inte själv be Daniel om det, eftersom

jag är portad på bloggen Alethora.



mvh Lennart Svensson

2011-06-12 @ 19:01:05
Postat av: Deborah

Lennart! Absolut - det ska jag göra. Hälsningar! :-)

2011-06-12 @ 19:33:58
Postat av: Majlis

Broder Lennart! Du är sannerligen till stor välsignelse och uppmuntran med din trofasthet och uthållighet. Trots att du stängts ute på Aletheia gör du det Herren lagt på ditt hjärta, ber för medmänniskor och deras behov. Dessutom ser du till att leda människor till Herren för att Han ska kunna vidröra de sjuka, i detta fallet till Berndts hemsida. Jag ber för dig dagligen, och fortsätter med det så länge det behövs.



Jag har glömt nämna att jag fick bönesvar på mitt akuta böneämne om jobb - jag har fått timvikariera väldigt mycket under hela maj och nu har jag fått sommarjobb på sommarskola för flerspråkiga barn i fyra veckor! Gud hör våra böner, halleluja, all ära till Herren!



Gud välsigne dig broder, och även dig, syster Deborah!



Majlis

2011-06-12 @ 20:06:45
Postat av: Lennart Svensson

Hej Deborah och Majlis!



Tack för Er Välsignelser!

Må Gud Välsigna Er Rikligen!

Underbart att Ni är Guds barn.



mvh L.S

2011-06-12 @ 20:50:51
Postat av: Deborah

Kära syskon! Vi fortsätter och - behåller fältet! Herren kommer med hast, när tiden är inne. Vilken glädje det ska bli... :-)

2011-06-12 @ 21:07:40
Postat av: Antonia Berglund

Broder Lennart,



Jag är uppriktigt ledsen över att du försvann från Aletheia.Alla lemmar behövs i Guds familj!



Har också bett för att du inte skall tappa modet!Det är aldrig populärt med sanningssägare.Men de som kommer med budskap som kliar gott i öronen, blir alltid väl mottagna.Det säger oss Ordet!



Ibland dyker du upp på Kjells blogg och det gläder mig.



Guds välsignelse över ditt liv!

Antonia/:.D



2011-06-13 @ 06:07:43
Postat av: Antonia Berglund

Kära Majlis!



Jättekul att höra att du fått jobb,grattis!



Gud hör våra böner! Visst är det underbart?



Antonia :-D

2011-06-13 @ 06:12:46
Postat av: Antonia Berglund

Kära syster Deborah,



Jag ville bara säga att jag är så glad att du finns!



Din trohet mot Guds Ord skall Herren löna dig rikligen för!



Hälsningar/Antonia

2011-06-13 @ 06:17:05
Postat av: Lennart Svensson

Hej Deborah!



Där skriver Du något oerhört STARKT!

Jag känner att det ger Återklang i hela

ande-världen och det tog tag i mig.

Du skriver:



" Enhetens kännetecken är inte Kärleken

utan SANNINGEN"



Så riktigt, så rätt.



mvh L.S

2011-06-13 @ 09:31:02
Postat av: Lennart Svensson

Hej Antonia!



Tack för Din omsorg!



Ha-ha, jag är van vid hårda tag både i det

andliga och jordiska livet.

Jag har varit Guds barn i över 35 år,

så jag har mött ett antal villfarelser inom

kristenheten.

Det ingår i Guds Plan/tjänst för mitt liv, så jag hänger inte läpp.

I det profana har jag jobbat med våldsmän och

i mitt kristna liv så lägger Herren ofta våldsmän på

mitt hjärta.

Fortsätt att sprida Era kommentarer, Deborah, Majlis, Antonia på olika bloggar.

Jag läser dem jätte-gärna!



mvh L.S

2011-06-13 @ 09:45:05
Postat av: Lennart Svensson

Hej Majlis!



Glömde säga,

Underbart att Du fick bönesvar ang, jobb.

Jag ska be Gud,att Han rikligen

ska välsigna Dig på din arbetsplats.



mvh L.S

2011-06-13 @ 09:55:20
Postat av: Deborah

Lennart, käre broder!



Jag har också klurat länge på det ständiga pratet om enhet i 'kärlek'. Men någonting störde mig hela tiden innerst inne...



Det verkar som om man började vända på begreppen i Skriften och plötsligt blev "Gud är kärleken" en omvänd ekvation, som gick ut på att prenta in det 'nya tänket' att..."Kärleken är Gud".



Och då spelar det ju ingen roll, vem älskar vem, utan det är själva kärleken till 'objektet', som är det viktiga.



Inga krav, inga gränser, inga konsekvenser. Enligt detta kan någon komma till 'prästen' och även begära att få vigas av 'kärlek' med en...ko. T.ex.



Det gäller att ha begreppen klara för sig och vad Herrens vilja är.



Bibeln använder flera ord för kärlek men det grundläggande begreppet (utan sammanblandning med andra begrepp) är AGAPE - vår himmelske Faders barmhärtiga nåd-kärlek till människan.



Eftersom det är bara sanningen som kan sätta oss fria, genom Ordet, så kan man inte åsidosätta det profetiska Ordet och blanda andra begrepp med Bibelns.



För Herrens kärlek (endast agape) är gratis men Hans Förbundslöften är villkorade.

...................

:-)

2011-06-13 @ 12:38:36
Postat av: Ragni

Hej!



Tack Deborah, S-E, Lennart, Majlis och Antonia för era värdefulla inlägg! Jag uppskattar er väldigt mycket, Gud välsigne er.



Mvh Ragni

2011-06-13 @ 19:04:42
Postat av: Antonia Berglund

Ragni,min kära syster!



Tack för dina uppskattande ord!Vi är ju syskon i Guds stora familj,visst är det underbart:-D!



Välsignelse:Antonia

2011-06-14 @ 07:41:50
Postat av: Antonia Berglund

Ragni, min syster, tack själv!



Visst behöver vi alla varandra, speciellt i denna sena tid!



Guds välsignelse,

Antonia

2011-06-14 @ 07:46:47
Postat av: Ragni

Hej Antonia!

Glad att få vara med i syskonskaran :) Jag upplever Guds kärlek i det ni skriver, det vill jag att ni ska veta. /R

2011-06-14 @ 15:29:04
Postat av: Majlis

Ragni, tack för dina ord, de behöver jag lite extra mycket just nu!



Var välsignad!

Majlis

2011-06-14 @ 17:45:39
Postat av: Deborah

Kära systrar! Vi får påminna varandra om att - större är Han som ÄR i oss än den som i världen är! Varma hälsningar! :-)

2011-06-14 @ 21:52:54
Postat av: Antonia Berglund

Kära syskon!



Vill önska er alla en GLAD MIDSOMMARHELG :-D!



Varma hälsningar:Antonia



2011-06-24 @ 09:40:49
Postat av: Deborah

Antonia! Tack, detsamma! Vi får vila lite nu... Återkommer. :-)

2011-06-24 @ 17:30:56
Postat av: Antonia Berglund

Kära syskon; Deborah, Majlis, Ragnvi, Lennart, S-E Sköld m fl.



Önskade er alla en GLAD MIDSOMMAR igår, men idag var det försvunnet?



Gör nu ett nytt försök.

Varma hälsningar,

Antonia

2011-06-25 @ 01:07:47
Postat av: Majlis

Antonia, önskar dig och de andra det samma!



Guds frid

Majlis

2011-06-25 @ 21:56:51
Postat av: Ragni

Hej Deborah, ja vi får påminna varandra

om vår gode herde, om vår Herre Jesus

som har segrat.



Tack Antonia och Majlis för midsommarhälsning :)

Hälsningar Ragni

2011-06-26 @ 17:44:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Kristen Topplista från Jesussajten.se