+ Lydnad i Förbundet enligt Ordet - viktigare än ekumenik!

Vi varnar för falsk ekumenik och SKR fortsätter stenhårt att marknadsföra ett människoverk som bygger på andligt bedrägeri, eftersom en liten elit vill styra människors vilja.

Artikel i Dagen idag, 2011-01-25: (citat)

”Frukten av böneveckan handlar också om att man skapar ett förtroende”

- Jag har ingen översiktsbild, men vi har en känsla av att det blir mer och mer spritt, säger Katrin Åmell, direktor för ekumenisk teologi på Sveriges kristna råd.

Den ekumeniska böneveckan anordnades för första gången i New York för 103 år sedan och är numera spridd till 70 länder. I materialet som tas fram av olika länder varje år finns gudstjänstordningar och böneämnen för veckans alla dagar.

- Vissa väljer att använda hela materialet, medan andra kanske plockar ut vissa delar. Man kan använda det som man vill, tanken är att aktualisera ekumeniken, säger Katrin Åmell.

- Det finns en vits att man ber för samma saker vid ungefär samma tidpunkt på olika håll i världen. Det ligger en enhet bara i det." (slut citat)
..................................................

En fundering: nu är det så, att Katrin Åmell är en katolsk nunna från dominikaner-orden som ansvarar för 'ekumenisk teologi'.

Det står inte i Dagen.

Och alldeles riktigt: man vill skapa ett förtroende mellan kyrkorna - eller snarare mellan ledarna, i en hierarki - och förleda dem till ett obibliskt samarbete.

Vad är det man skapar förtroende för? För 'ekumenisk teologi' (?) som är tillverkad av människor och strider mot Ordet?

Det måste varje troende fråga sig. Herren varnar:  "Låt ingen bedra er!"
........

Nästa sak som Ordet inte manar till: ENHET på bekostnad av sanningen.

Medan enhetstanken fokuserar på mänsklig ansträngning, där teologer talar om för andra vad 'enhet' är, så varnar Skriften för en enhet där det förekommer sammanblandning!

Mörkret kan inte förenas med ljuset.

Vi är kallade att hålla Förbundet och vara avskilda.

Luk.12:49 "Jag har kommit för att tända en eld på jorden, och hur gärna ville jag inte att den redan vore tänd.

Men jag har ett dop som jag måste genomgå, och hur våndas jag inte tills det är fullbordat.

Menar ni att jag har kommit med fred till jorden? Nej, säger jag er, inte fred utan SPLITTRING.

Ty härefter kommer fem i en och samma familj att vara splittrade, tre mot två och två mot tre, far mot son och son mot far, mor mot dotter och dotter mot mor, svärmor mot sonhustru och sonhustru mot svärmor."

..............................................

Slutsats: jag vill inte gå in i en ekumenik som inte bygger på Skriften allena och kommer att förslava mig. Vi har redan tackat 'nej' till denna allians men ändå respekteras inte det utan man försöker påverka från SKR, att delta i detta.

Bara denna brist på respekt är ju ett varningens tecken!

Snart kommer vi inte att kunna läsa Bibeln alls, skall ni se, för den strider mot den filosofiska 'ekumeniken'. Så: Nej - tack!

Och om ledare vill vara 'enade' med varandra, då får de själva hålla på med 'ekumeniken' i stället för att inbilla andra, att det är Guds vilja.
.....................................

Studera ekumenikens rötter i filosofi bl.a. i NYPLATONISMEN (återupplivad av Thomas av Aquino, katolsk teolog från medeltiden), som talar just om 'enhet' - ett helt program hur det ska gå till i köttet - och jämför med Ordet, som i stället talar om LYDNAD:

Wiki: "Plotinus (204 – 270) betraktas av många som en av Västerlandets största tänkare och mystiker.

Med Platons metafysiska spekulationer som utgångspunkt utvecklade han en ganska komplicerad mystik filosofi om tre hypostaser, det Ena, Sinnet och Världssjälen, som kom att utöva stort inflytande över kristendomen och hela det västerländska tänkandet ända till våra dagar.

Det är denna lära som går under namnet nyplatonism. [...]

Under dessa omständigheter är det uppenbart att människans själ är evig, därför att den är en del av Världssjälen, som är fångad i villornas och illusionernas snaror (till sin lägre del).

Endast kunskap kan leda tillbaka till den sanna kontemplationen av det som föregår – av Själ, Sinne och Det Ena.

Det krävs en askes, ett helt program, som börjar med dygd, alltså rätt leverne, i avsikt att locka fram minnet av det Sköna. [...]

Frälsningen sker genom insikt och kunskap och består i återförening med ursprunget (även om Plotinus låter förstå att överflödet av existens alltid kommer att ge upphov till nya världar)." (slut citat)
...................

Obs! Den ekumeniska BÖNEVECKANS tillkomst: citat ur jesuit-tidskriften Signum, 2009, nr.7:

"Böneveckan för kristen enhet 100 år" Åmell, Katrin

För snart 100 år sedan, 1908, tog fader Paul Wattson (1863–1940) initiativ till en ”böneoktav” för kristen enhet 18–25 januari. Wattson, som var anglikansk präst och en av grundarna av Society of the Atonement i Graymoor (Garrison, New York), konverterade kort därefter till katolska kyrkan.

Tidpunkten för oktaven valdes utifrån det katolska kalendariet. Den 18 januari firade man vid denna tid Petri stol och den 25 januari firades – liksom nu – Paulus omvändelse. 2008 års Bönevecka för kristen enhet högtidlighåller detta 100-årsjubileum. Som tema har man valt Be ständigt från 1 Thess 5:17 och materialet har sammanställts av ekumeniska organisationer i New York där det hela började.

På 1930-talet gav abbé Paul Couturier i Lyon, Frankrike, böneoktaven en delvis ny inriktning. Han behöll tidpunkten men ändrade terminologin till ”Universella böneveckan för kristen enhet”.

Om Wattsons tanke med böneoktaven främst var att andra kyrkor skulle återförenas med den romersk-katolska, hade Couturier en öppnare och mer ekumenisk intention.

Hans idé var att människor runtom i världen under denna vecka skulle be om enhet på det sätt Gud vill och vid den tidpunkt han vill. Inspirationen var förstås Kristi bön om enhet för att världen skall tro (Joh 17:21). Couturier blev en enhetens pionjär och skapade i Lyon ett centrum för den andliga ekumeniken (spiritual ecumenism). Där sammanställdes bönehäftet, som skickades ut till stora delar av världen.

På 1920-talet började Faith and Order-kommissionen inom Kyrkornas Världsråd ge anvisningar för en liknande bönevecka. I och med Andra Vatikankonciliet öppnades vägen för ett katolskt samarbete med Faith and Order. Exakt 60 år efter Wattsons initiativ, 1968, kunde kyrkorna runt om i världen för första gången motta frukten av detta samarbete i form av ett gemensamt material för Böneveckan för kristen enhet.

Kardinal Walter Kaspers bok A Handbook of Spiritual Ecumenism, som utkom i början av 2007, aktualiserar ytterligare den andliga ekumeniken och uppmaningarna därtill i Andra Vatikankonciliets ekumenikdekret Unitatis redintegratio. En viktig punkt däri, som ofta framhölls av Johannes Paulus II, är ”hjärtats omvändelse”.

Enligt katolsk syn är den andliga ekumeniken själen i hela den ekumeniska rörelsen." (slut citat)
...........................................................


http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=244662



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Kristen Topplista från Jesussajten.se