+ Vilken 'kyrka' och 'ersättning' med vad?

Jag vill hålla med Sven Nilsson och jag tror, att varje röst är viktig!

Hela Skriften är en uppenbarelse och sanna Jesu lärjungar borde absolut inte svamla i mörkret, när det gäller Ordets profetiska innebörd.

Kristi Ande är profetians Ande och vi som vill följa Herren, vi borde vara insatta bortom tvivel i vad Guds Ord säger om Israel. Vi tillber ju Israels Helige!

Men jag tror också, att Herren ställer oss i en valsituation, där olika begrepp som t.ex. 'kristen' måste prövas i Ordets ljus. "Inte alla som säger till mig Herre, Herre..."

Vi vet att många gömmer sig bakom begreppen eller missbrukar dessa för sina egna syften. Därför är det viktigt att vi känner till Guds vilja i fråga om Israel. Precis som Sven Nilsson säger, så får man inte reducera de profetiska utsagorna i GT till 'teologiska analogier'.

Herren förklarade sin kärlek - ahava - till folket, Israel och Herren gav oss andra en möjlighet att ta del av samma kärlek och - ingå ett Förbund med Honom.

Här handlar det inte om att 'ersätta' (?) utan om att förstå Guds vilja och Hans stora nåd! Det är åter det profetiska Ordet som visar vägen... Rättfärdighetens väg.

...... Kärleken är en gåva...

Den som inte förstår detta kan inte älska som Herren gör... Och Herren är kärleken!

JEREMIA 31:1 "På den tiden, säger HERREN, skall jag vara Gud för alla Israels släkter, och de skall vara mitt folk. Så säger HERREN: Det folk som kommer undan svärdet finner nåd i öknen. Israel får gå dit där jag ger det ro.

Fjärran ifrån uppenbarade sig HERREN för mig: "Med evig kärlek har jag älskat dig, därför låter jag min nåd förbliva över dig.

Än en gång skall jag upprätta dig, så att du blir upprättad, du jungfru Israel. Än en gång skall du ta upp din tamburin och dra ut i dans bland dem som är glada.

Än en gång skall du plantera vingårdar på Samariens berg, och de som planterar skall själva njuta av frukten.

Ty en dag kommer då väktare skall ropa på Efraims berg: Kom, låt oss dra upp till Sion, upp till HERREN, vår Gud."
.........................................................

http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=274530

Kommentarer
Postat av: Hulda

Amen!

2011-09-11 @ 19:40:14
URL: http://hulda777.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Kristen Topplista från Jesussajten.se