+ Tro, religion eller...trons lydnad, Tony Blair?

Tony Blair, som har konverterat till katolicismen, skriver i artikeln "Tron drivkraft för världsförbättring", att 'modiga ledare vågar samarbeta över religionsgränserna.'

'Modiga' eller lydiga? Det gäller dock att ledare som tror på Herren Jesus är trogna i Förbundet först.


Det låter bra utifrån som en filosofisk världsyn, som i och för sig vill 'arbeta för det goda' men inte förmår uppnå detta på grund av syndens lag som verkar i våra dödliga kroppar - säger Paulus i Rom.7.

Rom.7:15 "Ty jag kan inte fatta att jag handlar som jag gör. Det jag vill, det gör jag inte, men det jag hatar, det gör jag. Om jag nu gör det jag inte vill, samtycker jag till lagen och säger att den är god.

Men då är det inte längre jag som gör det, utan synden som bor i mig. Ty jag vet att i mig, det vill säga i mitt kött, bor inte något gott. Viljan finns hos mig, men att göra det goda förmår jag inte.

Ja, det goda som jag vill gör jag inte, men det onda som jag inte vill, det gör jag. Men om jag gör det jag inte vill, då är det inte längre jag som gör det, utan synden som bor i mig. Jag finner alltså den lagen: jag vill göra det goda, men det onda finns hos mig."
...............................

Tony Blair skriver: "Om vi ska leva i harmoniska samhällen och med ömsesidigt berikande internationella religioner måste kunskap och förståelse kompletteras med handling.

Om trosriktningar ska lära sig att respektera varandra kan detta inte ske bara i klassrum och föreläsningssalar utan genom att man arbetar för det gemensamma bästa. Det gemensamma ordet (A Common Word) måste leda till det gemensamma bästa (The Common Good) - annars avslöjas det som tomt och innehållslöst." (slut citat)
...

Svar: Vad Skriften pekar på är en enda lösning på alla problem och det är KÖTTETS DÖD - genom överlåtelse till Herren Jesus och Trons Lydnad.

Det är självklart att människor skall respektera varandra! Men Herren Jesus 'höjer ribban' och påstår, att människan måste bli född på nytt, att det krävs hjärtats omskärelse - ett övernaturligt byte av det gamla stenhjärtat, som bara Herren förmår att utföra.

Först då kan människor förlåta varandra och inte utkräva hämnd för oförrätter. Evangelium är glada nyheter, för att Gud har tagit sig den fallna människan an och 'spikat köttet' på trädets stam!

Rom.7:24 "Jag arma människa! Vem skall frälsa mig från denna dödens kropp?" - utropar Paulus. Svaret är självklart: Herren Jesus Kristus, Messias, har gjort det!

Men det finns ett villkor, för att frälsningen skall kunna tas emot - och det är omvändelse från synd.

Läser vi Ordet noga, upptäcker vi, att vi inte kan tala om kärlek utan att först lära känna Herren Jesus (ett villkor!) och älska Honom.

Matt.22:37 "Han svarade: "Du skall älska Herren din Gud av hela ditt hjärta och av hela din själ och av hela ditt förstånd. Detta är det största och främsta budet.

SEDAN kommer ett som liknar det: Du skall älska din nästa som dig själv. På dessa två bud hänger hela lagen och profeterna.
"
......................

Tony Blair skriver vidare: "Det är därför som min Faith Foundation har startat ett program för att få skilda trossamfund att arbeta tillsammans för att uppnå millenniemålen för global utveckling. Vi har bestämt oss för att utplåna dödsfallen i malaria." (slut citat)

Svar: "Faith Foundation" låter bra och att utplåna malaria låter också bra. Men åter - Skriften undervisar om Trons Lydnad i Förbundet utan sammanblandning.

Hur många gånger har vi inte sett, när människor (ledare) utan omvända hjärtan gömmer sig utåt bakom olika fina fraser medan deras liv bakom kulisserna kantas av synd, lögn, bedrägeri och förakt för andra!


Vi skall inte inge varandra (allra minst Herren) några falska förhoppningar om, att vi kan åstadkomma något bestående i egen 'god' kraft. Skriften pekar på en helt annan väg, om det skall bli några eviga resultat.

"Utan mig kan ni ingenting göra"
- sade Herren Jesus. Det handlar om Trons Lydnad, om trofasthet i Förbundet.

Joh.14:23 "Jesus svarade: "Om någon älskar mig, håller han fast vid mitt ord, och min Fader skall älska honom, och vi skall komma till honom och ta vår boning hos honom.

Den som inte älskar mig håller inte fast vid mina ord. Det ord som ni hör är inte mitt utan kommer från Fadern som har sänt mig."
......................

JESAJA 51:4 "Tänk på mig, du mitt folk; lyssna till mig, du min menighet. Ty undervisning skall utgå från mig, min rätt skall jag sätta till ett ljus för folken.

Min rättfärdighet är nära, min frälsning är på väg, och mina armar skall döma folken. Kustländerna väntar på mig och hoppas på min arm.

Lyft upp era ögon till himlen, och se på jorden därunder. Ty himlen skall försvinna som en rök och jorden nötas ut som en klädnad. Dess invånare skall dö som mygg. Men min frälsning skall förbli för evigt, min rättfärdighet skall inte brytas ner.
"
.........................

Det gäller alltså att predika ett oförfalskat evangelium för alla folk till omvändelse och lägga en rätt grund från början - och denna grund är Klippan Herren Jesus, Messias.

Endast Han är evig Frälsning och Rättfärdighet åt alla som tar emot Honom.
Inte egna lösningar.

..................................................................................

http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=257398


Kommentarer
Postat av: S-E Sköld

I Jesu lärjungar kan vi se JESUS: de gör inte saker för Honom, utan ÅTERSPEGLAR Honom, som "himlaljus i världen" och som "Kristusbrev" till dem sin inte tror.



Det handlar inte om olika goda gärningar, utan de handlar em ett "gudomligt väsende i liv", som bland annat UPPENBARAS genom goda gärningar: Jesu gärningar.



2011-04-21 @ 12:44:09
Postat av: Sam

Svaret är Jesus bara... man kan överlägga hur mycket som helst men om vi vill ha förbättring i länder etc så är svaret Jesus.

2011-04-23 @ 23:13:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Kristen Topplista från Jesussajten.se