+ CG Hjelm: ensam med Gud men...i klar majoritet!

Jag bifogar en predikan av CG Hjelm, för att visa att det finns en lösning på människans problem genom att Herren Jesus har gripit in och på korset fullbordat ett återlösningsverk: och att Han än idag kan använda lydiga tjänare till att predika evangelium om omvändelse från mörker och övergrepp! "Idag är frälsningens dag!"

"Det är en gammal sed hos oss att vi vid den här högtiden talar om Johannes Döparen. Det är ett ord om honom som Johannes aposteln och evangelisten och profeten säger..."en man uppträder sänd av Gud". Hans namn var Johannes och det ordet vill jag begagna som en liten språngbräda för vad jag har att säga här ikväll.

Vi skall lära oss att uppskatta de möjligheter vi har och förstå den tid i vilken vi lever och framför allt förstå och uppskatta den stund, det ögonblick i vilket vi just nu befinner oss.
Om vi skulle jämföra den tid i vilken vi lever, med den tid i vilka våra förfäder levde i för 100 år sedan...så kan vi karaktisera dessa båda skeden på det sättet, att för 100 år sedan, så hade våra trosförfäder kolossala svårigheter av vilka de försökte skapa möjligheter.


Det var ett år då samtliga baptistpredikanter satt i fängelset...det var en period på 1880 talet, då en predikant som satt inne skrev till den lilla församling som han var föreståndare för...:

"Medans jag sitter inne och ni är ute så skall ni arbeta för Jesus, vinn själar och håll på tills dess att jag kommer ut, då skall jag hjälpa er tills dess att ni åker in och sedan kommer ni ut och så skall vi arbeta tillsammans tills dess att vi åker in allihop, och så sitter vi inne tills dess att vi kommer ut allihop."
På dessa år döptes 20.000 personer!


Dom kunde konsten att av svårigheter skapa möjligheter! Vi befinner oss i en helt annan situation. Vår svårighet består i att skapa verkligheter av våra kolossala möjligheter! De som började detta verk i all ringhet, de skapade möjligheter av svårigheter och nu har dessa möjligheter växt ut så vi måste se till att det blir verkligheter.


NU är frälsningens dag...Nu kan vi göra någonting...det enda ögonblick vi har det är NUET...vilket underbart NU! Vi kan alla skapa någonting av det ögonblick som är NU!

Där ordet 'en man uppträdde sänt av Gud' och skall uträtta goda gärningar var Johannes, de är ju mycket korta namn men kolossalt innehållsrika ord: "En man", vår tid behöver män...och går det inte att få många så är det ju tacksamt med en...
En man. Man ska när man umgås med Gud och skall uträtta goda gärningar, inte vara rädd för att vara ensam. Om vi skall vänta tills dess att vi skall få alla med oss...Ja då kommer vi aldrig iväg. Men är det så att vi ger oss iväg även om vi måste gå ensamma...ja då har vi givit hela världen ett exempel på hur man skall handla.

Låt oss därför stå upp för Gud även om vi skall stå ensamma. Låt mig också säga att Gud sänder sådana människor som lämnar sig åt Gud. Vi har många uttryck...frälst och född på nytt och förnyad och allt vad det heter och häromsisten, så träffade jag en broder som var nyförnyad.

Nej, jag blev frälst den 31 December 1916, kl 4 på eftermiddagen i Bethels metodistkyrka i Norrköping och dan efter så sa djävulen till mig:
"Nå, blev du riktigt frälst ida?"..."Jaha," sa jag "det blev jag...har du svårt att komme ihåg det så skriv upp det...jag gör inte om det..."
...............
http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=170826


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Kristen Topplista från Jesussajten.se