+ Rättfärdiggjord genom tron allena, genom trons lag.

Några funderingar kring Ketriel Blads undervisning:

CITAT ur KB: "Nästa steg i uppstigandeoffret är när inälvorna och fötterna tvättas i vatten. Det motsvarar den reningsprocessen i Toràn, som det står skrivet om i Johannes 15:3:
"Ni är redan nu rena i kraft av det ord som jag har talat till er."
I Efesierbrevet 5:26 står det skrivet:
"...för att avskilja den, sedan han renat den genom vattnets bad, i kraft av ordet."
Våra motiv och vår vandring måste bli renade genom Toràn för att kunna offras inför den Evige som ett välbehagligt offer. HaShem kommer aldrig att tycka om våra begär om de inte först blir renade genom Toràn." (SLUT CITAT)
.......

Min kommentar:
1) ovanstående citat är inte menat, tror jag, som en rening ‘genom Torahn' utan som EN HJÄRTATS RENING GENOM TRO PÅ HERREN (JHWH) JESU BLOD = I KRAFT AV TRONS ORD i det Nya Förbundet i anslutning till Jesu verk på korset dvs. då Han utropar: "Det är fullbordat!"


Titus 3:4
"Men när Guds, vår Frälsares, godhet och kärlek till människorna uppenbarades, då frälste han oss, icke på grund av rättfärdighetsgärningar som vi hade gjort, utan efter sin barmhärtighet, GENOM ETT BAD TILL NY FÖDELSE OCH FÖRNYELSE I HELIG ANDE, som han rikligen utgöt över oss genom Jesus Kristus, vår Frälsare, för att vi, rättfärdiggjorda GENOM HANS NÅD, skulle, såsom vårt hopp är, få evigt liv till arvedel."
....
OBS! Jag tror inte, att Skriften talar om att RENA NÅGRA BEGÄR - eftersom Jesu verk på korset KORSFÄSTER i stället VÅRA BEGÄR (det gamla köttet) i enlighet med "Inte längre jag utan Kristus lever i mig." Om vi börjar ‘rena våra begär', då sitter vi fast i GNOSTICISMEN och MYSTICISMEN dvs. med andra ord så är vi inte FRIA I ANDEN = ‘döda' (korsfästa med Kristus) utan håller på med köttets gärningar. Och detta är inte evangelium utan ett försök till blandning av den gamle adams aktiviteter med den Helige Andes verk! Det går inte.

För att: Herren ÄR MIN RÄTTFÄRDIGHET. Genom tron allena!


Rom.3:20
"ty av laggärningar bliver intet kött rättfärdigt inför honom. Vad som kommer genom lagen är kännedom om synden. MEN NU HAR, UTAN LAG, en rättfärdighet från Gud blivit uppenbarad, en som lagen och profeterna vittna om, en rättfärdighet från Gud GENOM TRO PÅ JESUS KRISTUS, för alla dem som tro. Ty här är ingen åtskillnad. Alla hava ju syndat och äro i saknad av härligheten från Gud; och de bliva rättfärdiggjorda utan förskyllan, av hans nåd, genom förlossningen i Kristus Jesus, honom som Gud har ställt fram såsom ett försoningsmedel GENOM TRO, I HANS BLOD. Så ville Gud - då han i sin skonsamhet hade haft fördrag med de synder som förut hade blivit begångna - nu visa att han dock var rättfärdig.

Ja, så ville han i den tid som nu är lämna beviset för att han är rättfärdig. Härigenom skulle han både själv befinnas vara rättfärdig och göra den rättfärdig, som låter det bero på tro på Jesus. Huru bliver det då med vår berömmelse? Den är utestängd. Genom vilken lag? Månne genom en gärningarnas lag? Nej, GENOM EN TRONS LAG.
Vi hålla nämligen före att människan bliver rättfärdig genom tro, utan laggärningar."


2) Vi får inte glömma Pauli ord, att Torah är ‘andlig och god men jag är av köttslig natur', vilket innebär att vårt sinne kan fastna i den andliga Torahns fromma yttre (som dock dömer oss till döden) och försöka upphöja Torahn till ett frälsnings- och reningsredskap ‘i sig'.

Farliga tankar utifrån Herrens sätt att se - för då behövde inte Herren dö för oss.


3) Låt oss läsa hela sammanhanget ur Johannes:
Joh.15:1 "JAG ÄR det sanna vinträdet, och min Fader är vingårdsmannen. Var gren i mig, som icke bär FRUKT, den tager han bort; och var och en som bär FRUKT, den rensar han, för att den skall bära mer frukt.

I ären redan nu rena, i kraft av det ord som jag har talat till eder. FÖRBLI I MIG, SÅ FÖRBLIR OCK JAG I EDER.

Såsom GRENEN ICKE KAN BÄRA FRUKT AV SIG SJÄLV, utan ALLENAST OM den förbliver i vinträdet, så kunnen I det ej heller, om I icke förbliven i mig. Jag är vinträdet, I ären grenarna. Om någon förbliver i mig, och jag i honom, så bär han mycken frukt; TY MIG FÖRUTAN KAN NI INGENTING GÖRA.

Om någon icke förbliver i mig, så kastas han ut såsom en avbruten gren och förtorkas; och man samlar tillhopa sådana grenar och kastar dem i elden, och de brännas upp.
Om I förbliven i mig, och mina ord förbliva i eder, så mån I bedja om vadhelst I viljen, och det skall vederfaras eder.
Därigenom bliver min Fader förhärligad, att i bären mycken frukt och bliven mina lärjungar. Såsom Fadern har älskat mig, så har ock jag älskat eder; förbliven i min kärlek.
Om I hållen MINA BUD, så förbliven I i min kärlek, likasom jag har hållit min Faders bud och förbliver i hans kärlek.

Detta har jag talat till eder, för att min glädje skall bo i eder, och för att eder glädje skall bliva fullkomlig.
DETTA ÄR MITT BUD, att NI SKALL ÄLSKA VARANDRA, såsom jag har älskat eder. Ingen har större kärlek, än att han giver sitt liv för sina vänner."
........
SLUTSATS - TROLIG:

Utan Herren Jesus kan vi ingenting göra. Om vi förblir i Honom, då bär vi frukt genom TRONS LAG. Det är fullbordat!
RENADE ENDAST GENOM JESU BLOD!
"Inte längre VI utan Kristus i oss!" = Andens verk.


Gal.3:1 "Ni oförståndige galater! Vem har så dårat eder, ni som dock har fått Jesus Kristus målad för edra ögon såsom korsfäst? Allenast det vill jag att ni skolen svara mig på: Kom det sig av laggärningar att ni undfick Anden, eller kom det sig därav att ni LYSSNADE I TRO?
Är ni så oförståndiga? Ni, som har begynt i Anden, vill ni nu sluta i köttet?"
............


Kommentarer
Postat av: Jonas Åkerström

Kära Deborah!

Tack för detta inlägg. Min lärare i de hebreiska och grekiska skrifterna var en svenskkyrklig präst som heter Per Jonsson. Han förkunnade på det sätt som du gör i detta blogginlägg. Per insomnade den goda sömnen 1998 och hans hustru Kjerstin 2001, men fortfarande kan man läsa hans utläggningar av kyrkoårets texter i hans homiliesamling Evangeliepostilla, som finns utgiven på bokförlaget Reformatio i Malmö. Jag har i min kallelse till gudsfolkets tjänst/liturgi haft förmånen att föreläsa ur Pers homilior. Herrens frid över dig och din blogg!

2009-03-30 @ 18:58:30
URL: http://www.elbk.org
Postat av: Deborah

Käre broder i Herren, Jonas!



Det gläder mitt hjärta, att det jag skriver på min blogg överensstämmer med Per Jonssons förkunnelse!



Med tanke på, att jag inte hade en aning om detta, så är det bara att tacka Herren Jesus för att Hans profetiska Ande är densamme i all evighet och utlägger Ordet för oss i enlighet med Herrens vilja till uppbyggelse på väg mot evigheten med Honom!



Herrens stora frid över dig också och så får vi be för varandra och styrka varandra med Herrens Ord till en seger över mörkrets rike.

Det är mycket stärkande att det finns sanna Jesu lärjungar som vill leva i lydnad för Ordet andra människor till befrielse!



Du skall få ett styrkande Guds Ord av mig för din viktiga tjänst inför den Högste:

Luk.4:14 "Och Jesus vände i Andens kraft tillbaka till Galileen; och ryktet om honom gick ut i hela den kringliggande trakten. Och han undervisade i deras synagogor och blev prisad av alla.

Så kom han till Nasaret, där han var uppfödd. Och på sabbatsdagen gick han, såsom hans sed var, in i synagogan: och där stod han upp till att föreläsa.



Då räckte man åt honom profeten Esaias' bok; och när han öppnade boken, fick han se det ställe där det stod skrivet:

"Herrens Ande är över mig, ty han har smort mig. Han har satt mig till att förkunna glädjens budskap för de fattiga, till att predika frihet för de fångna och syn för de blinda, ja, till att giva de förtryckta frihet och till att predika ett nådens år från Herren."

Sedan lade han ihop boken och gav den tillbaka åt tjänaren och satte sig ned. Och alla som voro i synagogan hade sina ögon fästa på honom. Då begynte han tala och sade till dem: "I dag är detta skriftens ord fullbordat inför edra öron."

........

Var storligen välsignad och Herrens SHALOM, Jonas!



Din syster i Herren - Deborah :-)

.......

2009-03-30 @ 22:49:24
URL: http://deborah7.blogg.se/
Postat av: Björn Jönsson

Hej!

Att Ketriel Blads anser att man måste renas genom torah, beror ju troligen på att torah är deras centrum, det som var en skuggbild då, är ju verklihet nu i kristus!

Du har säkert sett att jag har kommenterat, både på aletheia och på Andys blogg, om de här företeelserna, att gå till baka till det som var en skuggbild, men jag undra om du vet varför en del vill tillbaka till detta som är föråldrat och utslitet, enligt Hebreerbrevet!

Mvh Björn Jönsson

2009-04-10 @ 16:17:48
Postat av: Deborah

Frid Björn!



Att en del går tillbaka till 'det gamla' beror på, tror jag, den allmänna förvirring som råder på andens område och på de falska profeternas verksamhet i landet.

Man har flyttat på riktmärken och fåren blir vilsna...Då söker man sig bort från avgudadyrkan och man vill avskärma sig från hedendomens influenser i den strikta Torah-fromheten. Och det är helt förståeligt - avgudadyrkan fördöms starkt av Herren i de tidigare Förbunden!

Endast Herren skall tillbes och inga andra gudar jämte Honom.

Men med den rätta försåelsen av friheten i Messias, Herren Jesus, genom Livets Andes Lag - där det är FULLBORDAT, kan vi få alla vilsna själar 'back on track' igen i enlighet med Ordet. Hallelu'jah!



Hebr.8:8 "Men nu förebrår Gud dem och säger: "Se, dagar skola komma, säger Herren, då jag skall sluta ett nytt förbund med Israels hus och med Juda hus; icke ett sådant förbund som det jag gjorde med deras fäder, på den dag då jag tog dem vid handen till att föra dem ut ur Egyptens land. Ty de förblevo icke i mitt förbund, och därför frågade icke heller jag efter dem, säger Herren.



Nej, detta är det förbund som jag skall sluta med Israels hus i kommande dagar, säger Herren: Jag skall lägga mina lagar i deras sinnen, och i deras hjärtan skall jag skriva dem, och jag skall vara deras Gud, och de skola vara mitt folk.

Då skall den ene medborgaren aldrig behöva undervisa den andre, icke den ene brodern den andre och säga: 'Lär känna Herren'; ty de skola alla känna mig, från den minste bland dem till den störste.

Ty jag skall i nåd förlåta deras missgärningar, och deras synder skall jag aldrig mer komma ihåg." När han säger "ett nytt förbund", har han därmed givit till känna att det förra är föråldrat; men det som föråldras och bliver gammalt, det är nära att försvinna."

..............

Var välsignad Björn, käre broder i Herren!

Vi fortsätter den goda kampen, må Herren hjälpa oss.

...

2009-04-12 @ 12:56:28
URL: http://deborah7.blogg.se/
Postat av: Antonia Berglund

Kära Deborah!



Ja, du har så rätt, det är trons lag som gäller nu och den upprättar trons lydnad i oss!AMEN!!!



Inga gärningsläror i egen kraft, kan åstadkomma detta! Vi får inte glömma bort att det gamla köttet i oss alltid kommer att spjärna emot att korsfästas och dö!



Men så har Herren beslutat i sin allvisa nåd!Han allena är värdig att få hela äran!



Gud välsigne dig min syster :-D!

Antonia



2011-07-19 @ 07:58:48
Postat av: Antonia Berglund

Kära Deborah,



Skrev ett inlägg i morse och det kom in, det såg jag.Men nu är det borta? Har du någon förklaring? Jag får även fylla i "ord rebusar" varje gång,skall det funka så?



Kram,

Antonia

2011-07-19 @ 09:02:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Kristen Topplista från Jesussajten.se