+ Jonas: din brottningskamp med Ordet behövs...den visar vägen!

Jonas Gardell skriver mycket riktigt i sin artikel:
"- Jag anser att det grövsta brott en kristen kan begå mot en människa är att i något enda ögonblick påstå att Guds kärlek inte omfattar den andre. Att Guds kärlek är villkorad och att den kristne på något sätt har mandat att tala om vilka som ska duga i Guds ögon. Jesus säger så tydligt att det inte kommer an på oss. Döm inte så blir du inte dömd, frikänn så blir du frikänd."
....och ......
"Vem du än är, vad du än gjort, vad du än tvingats igenom eller utsatt andra för är du inte ensam. Du är inte dömd. Gud är på din sida. Så beskriver Jonas sin egen agenda. Han har svårt för att människan från början skulle vara oren och måste renas för att duga i Guds ögon." (slut citat)
.....................
¤ Jonas! Din brottningskamp med Ordet behövs - den behövs för att alla vi, människor, har samma brottningskamp fast kanske på olika områden. Din kamp med Ordet visar, att vi har två saker enligt Skriften att brottas med:
...vårt köttsliga sinne
...vår själafiende som låtsas att han inte existerar...

BÅDA sakerna har Herren Jesus radikalt tagit itu med. Genom sin kärleksgärning, döden på korset och uppståndelsen från graven
.

¤ Jonas, du har rätt: den kristne som påstår att Guds kärlek inte omfattar den andre är inte kristen. Skriften säger klart och tydligt:

Jeremia 31:3 "Fjärran ifrån uppenbarade sig HERREN för mig: "Ja, med evig kärlek har jag älskat dig; därför låter jag min nåd förbliva över dig."

Guds kärlek (agape) är villkorslös - däremot är Herrens Förbundslöften villkorade. Och det är här som vi alla hamnar i kläm -
vi kämpar med att lyda Herren så att vi kan bli förvandlade till Herrens vilja med oss.

¤ Jonas - människan är inte 'oren' från början - det är alldeles riktigt! Herren skapade människan och såg att 'det var gott'.
Men Skriften talar inte om 'den orena människan' utan den talar om den OLYDIGA människan - vårt kött = 'den gamle adam'. Guds lösning på problematiken handlar alltså inte om att 'rena' den gamle adam (det går inte!) utan den talar om en mycket djupare åtgärd - nämligen att KORSFÄSTA den gamle adam genom tro...så att vi med hjälp av den Helige Ande kan bli NYA SKAPELSER i Herren! - Livets Andes Lag! (Rom.8)

Här gäller det att förstå olika lagar som Herren använder för att:
....tala om VEM HAN ÄR och ....att tala om för oss VILKA VI KAN BLI.
Jag ber för dig av hela mitt hjärta och hoppas att du, precis som jag, kommer till insikt att Guds Ord är någonting som man måste böja sig inför - för att få hjärtats frid...För att få denna frid och frihet måste man också be Herren om nåd, att kunna FÖRLÅTA alla oförrätter andra har begått mot oss och välsigna dem. Varje dag...

Att hålla Förbundet är alltså en välsignelse som leder till FRIHET. Det är skönt att hålla före att man är 'spikad på korset' genom tro på Jesus! ..."Vem skall frälsa mig ifrån denna dödens kropp?"

Rom.6:2 "Bort det! Vi som hava dött från synden, huru skulle vi ännu kunna leva i den?
Veten I då icke att vi alla som hava blivit döpta till Kristus Jesus, vi hava blivit döpta till hans död? Och vi hava så, genom detta dop till döden, blivit begravna med honom, för att, såsom Kristus uppväcktes från de döda genom Faderns härlighet, också vi skola vandra i ett nytt väsende, i liv.

Ty om vi hava vuxit samman med honom genom en lika död, så skola vi ock vara sammanvuxna med honom genom en lika uppståndelse. Vi veta ju detta, att vår gamla människa har blivit korsfäst med honom, för att syndakroppen skall göras om intet, så att vi icke mer tjäna synden.

Ty den som är död, han är friad ifrån synden. Hava vi nu dött med Kristus, så tro vi att vi ock skola leva med honom, eftersom vi veta att Kristus, sedan han har uppstått från de döda, icke mer dör; döden råder icke mer över honom. Ty hans död var en död från synden en gång för alla, men hans liv är ett liv för Gud."
..........................

Med all kärlek till dig, Jonas, i Herren Jesus Messias -   Deborah
...............................
http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=172985


Kommentarer
Postat av: Rakel

Joh.8:1-11



Detta handlar om äktenskapsbryterskan inför Jesus.



Översteprästerna och fariséerna förde fram äktenskapsbryterskan inför Jesus och sa att hon skulle stenas enligt "Moses i lagen". De frågade Jesus: "Vad säger du?" Detta sade de för att snärja honom.

Då böjde Jesus sig ned och skrev med fingret på jorden. Men när de stod fast vid sin fråga, reste han sig upp och sade till dem: Den av er som är utan synd, han kastar den första stenen på henne. Sedan böjde han sig åter ned och skrev på jorden. När de hörde detta, gick de ut, den ene efter den andre, först de äldsta, och Jesus blev lämnad ensam med kvinnan, som stod kvar. Då såg Jesus upp och sade till kvinnan: Var är de andra? Har ingen dömt dig? Hon svarade: Herre, ingen. Då sade han till henne: Icke heller jag dömer dig. Gå, och synda icke härefter.



Alltså, Jesus dömde henne inte men han sa:"Gå, och synda icke härefter".

2009-06-28 @ 10:48:51
Postat av: S-E Sköld

Det kostar Människan ett pris att bli frälst/räddad för evigt och JESUS säger därför, att vi skall beräkna kostnaderna innan vi "börjar bygga på det huset", tillsammans med Honom: frälsningshuset kan vi kalla det livsprojektet.



Grunden har Han, som är förutsättningen för det huset, lagt på Golgata till priset av Sitt liv. Vi förväntas ge samma pris, ge Honom våra liv och fullt inflytande över våra liv.



Det är detta faktum som är stötestenen för många, som därför går förlorade. De vill inte ge JESUS allt.



Emil Gustavsson, en kanske lika stor författare som Jonas Gardell och därtill en gudsman, skriver i en av sina texter: "Den sköna Rakel jordas, ej utan hjärtenöd".



Vi har alla vår "sköna Rakel" som vi inte gärna avstår från, kanske inte ens för Jesu skull, för himmelrikets skull..

2009-06-28 @ 11:53:23
Postat av: Gunilla

Fraga till S.E Sköld! Varför skriver du "Emil Gustavsson, en kanske lika stor författare som Jonas Gardell OCH DÄRTILL EN GUDSMAN"? Förstar du inte att Jonas Gardell ÄR EN GUDSMAN?

Själv har jag inte läst om "den sköna Rakel" av Emil Gustavsson...

Visst handlar den kristna tron om att "överlämna allt" till var Herre Jesus Kristus och var Fader Herren Gud. Nagot som vi alla ständigt bör göra!

Men total överlämning blir det väl först "da Herren

kallar oss hem till sig"

Om du, jag, Jonas Gardell eller nagon annan "överlämnar allt" kan ju endast var Herre se och veta...

TILL DAGEN: JÄTTEFIN ARTIKEL OM JONAS GARDELL!!!

2009-06-29 @ 12:38:52
Postat av: Deborah

Gunilla!



Tack för ditt inlägg.



Det var en mycket fin artikel om Jonas i Dagen, det håller jag med om.



Men: om någon är en Gudsman eller inte kan vi avgöra med hjälp av Skriften. Det finns av Jesus given undervisning hur vi skall vandra.



Joh.14:20 "På den dagen skolen I förstå att jag är i min Fader, och att I ären i mig, och att jag är i eder. Den som har mina bud och håller dem, han är den som älskar mig; och den som älskar mig, han skall bliva älskad av min Fader, och jag skall älska honom och jag skall uppenbara mig för honom."

....

Som du ser, Gunilla, så finns det vissa förutsättningar vi alla utan undantag måste ta hänsyn till, för att Jesus skall uppenbara sig för oss...



Var välsignad!

..........

2009-06-30 @ 14:24:43
URL: http://deborah7.blogg.se/
Postat av: S-E Sköld

En gudsman -eller kvinna, kännetecknas bl.a. av att vederbörande lever i överensstämmelse med Guds Ord; älskar Jesu blod, som fött oss på nytt "till ett levande hopp": "Ja vi älskar det urgamla kors", skriver en annan, kristen författare



och f.ö. vandrar i överensstämmelse med Guds levande Ord, som förblir: först och främst tar avstånd från allt som Bibeln stämplar som synd.



T.ex. homosexualitet.

2009-07-01 @ 06:11:24
Postat av: Alex

Jesus varnade “Ni har hört [...] ‘Du skall inte begå äktenskapsbrott.’ Jag säger er: Var och en som med begär ser på en kvinna har redan begått äktenskapsbrott med henne i sitt hjärta.”



Jag skulle vilja gärna titta på porr, det finns i min mänskliga natur, i mitt kött... Har Gud skapat mig så?



Jesus så "Om någon vill följa mig, skall han förneka sig själv och varje dag ta sitt kors och följa mig."



Du kan inte förneka dig själv när att du älskar din synd och kramar den varje dag. Jag vitnade för en homosexuell man och han så att "Jag kan inte ta emot frälsningen om det innebär att sluta vara homosexuell, jag älskar att synda" (sina egna ord), han var åtminstone ärligt och räknade vad skulle kosta honom att följa Jesus.



2009-07-03 @ 11:41:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Kristen Topplista från Jesussajten.se