+ Att släcka törsten med det levande vattnet...är lösningen.

Våra vägar är inte Herrens vägar... Till alla dem som törstar efter den sanna, äkta kärleken tillägnar jag detta inlägg:

Det fanns en gång en by och en brunn i Samarien, dit kvinnorna gick för att hämta vatten. En ENSAM kvinna går iväg mitt på dagen i den värsta hettan, för att hämta vatten. Varför var hon ensam? Jo, hon var prostituerad och utstött från gemenskapen. Ingen ville göra henne sällskap...Hur ofta är det inte så att även vi har gått vilse och ENSAMMA letat efter substitut i stället för äkta vara? Herrens Ande i Förbundet genom Hans blod kan endast släcka vår törst!
Joh.4:4 "Därvid måste han taga vägen genom Samarien. Så kom han till en stad i Samarien som hette Sykar, nära det jordstycke som Jakob gav åt sin son Josef. Och där var Jakobs brunn. Eftersom nu Jesus var trött av vandringen, satte han sig strax ned vid brunnen. Det var vid den SJÄTTE TIMMEN.

Då kom en samaritisk kvinna för att hämta vatten. Jesus sade till henne: "GIV MIG ATT DRICKA." Hans lärjungar hade nämligen gått in i staden för att köpa mat.


Då sade den samaritiska kvinnan till honom: "Huru kan du, som är jude, bedja mig, som är en samaritisk kvinna, om något att dricka?" Judarna hava nämligen ingen umgängelse med samariterna. Jesus svarade och sade till henne: "FÖRSTOD DU GUDS GÅVA OCH VEM DEN ÄR SOM SÄGER TILL DIG: 'Giv mig att dricka', SÅ SKULLE DU I STÄLLET HA BETT HONOM, och HAN SKULLE DÅ HA GETT DIG LEVANDE VATTEN."

Kvinnan sade till honom: "Herre, du har ju intet att hämta upp vatten med, och brunnen är djup. Varifrån får du då det friska vattnet?" Icke är du väl förmer än vår fader Jakob, som gav oss brunnen och själv med sina barn och sin boskap drack ur den?" Jesus svarade och sade till henne: "Var och en som dricker av detta vatten, han bliver törstig igen; men DEN SOM DRICKER AV DET VATTEN JAG GER HONOM, HAN SKALL ALDRIG NÅGONSIN TÖRSTA, utan det vatten jag giver honom skall bliva i honom en källa vars vatten springer upp med EVIGT LIV."


Kvinnan sade till honom: "Herre, giv mig det vattnet, så att jag icke mer behöver törsta och komma hit för att hämta vatten." Han sade till henne: "Gå och hämta din man, och kom sedan tillbaka." Kvinnan svarade och sade: "Jag har ingen man." Jesus sade till henne: "Du har rätt i vad du säger, att du icke har någon man." Ty fem män har du haft, och den du nu har är icke din man; däri sade du sant.

Då sade kvinnan till honom: "Herre, jag ser att du är en profet. Våra fäder hava tillbett på detta berg, men I sägen att i Jerusalem den plats finnes, där man bör tillbedja."


Jesus sade till henne: "Tro mig, kvinna: den tid kommer, då det varken är på detta berg eller i Jerusalem som I skolen tillbedja Fadern. I tillbedjen vad I icke kännen, vi tillbedja vad vi känna - ty frälsningen kommer från judarna - men den tid skall komma, ja, den är redan inne, då sanna tillbedjare skola tillbedja Fadern I ANDE OCH SANNING; ty sådana tillbedjare vill Fadern hava. Gud är ande, och de som tillbedja måste tillbedja i ande och sanning."


Kvinnan sade till honom: "Jag vet att Messias skall komma, han som ock kallas Kristus; när han kommer, skall han förkunna oss allt." Jesus svarade henne: "Jag, som talar med dig, är den du nu nämnde."

I detsamma kommo hans lärjungar; och de förundrade sig över att han talade med en kvinna. Dock frågade ingen vad han ville henne, eller varför han talade med henne. Men kvinnan lät sin kruka stå och gick in i staden och sade till folket:

"Kommen och sen en man som har sagt mig allt vad jag har gjort. Månne icke han är Messias?" Då gingo de ut ur staden och kommo till honom. Under tiden bådo lärjungarna honom och sade: "Rabbi, tag och ät."

Men han svarade dem: "Jag har mat att äta som I icke vet om."
..............................
http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=172351


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Kristen Topplista från Jesussajten.se