+ Förnuft kontra hjärtats tro och lydnad...

En liten fundering: med tanke på att Per Beskow vädjar till förnuftet i artikeln "Saklig och osaklig kritik av påven", så blir det genast motsägelsefullt när han samtidigt nedvärderar just människors...förnuft...... (?) - citat av Per Beskow:
"När ett mediedrev pågår svallar känslorna fritt. Den senaste tidens kritik av påven har väckt många upprörda känslor, men den sakliga informationen har det varit sämre med. Många av dem som har yttrat sig - journalister och bloggare - har egentligen inte vetat vad det rör sig om. Oftast har de förutfattade meningar, vare sig de är liberala eller gammaldags antikatolska." (slut citat)
..........
Kommentar: så länge det finns Jesu lärjungar som endast vill hålla Förbundet med Herren och följa endast Guds Ord i Skriften, så gäller BARA ett enda måttstock att pröva påvens och andra förkunnares uttalanden - och den måttstocken är Skriften allena.
Varken 'förutfattade meningar, upprörda känslor eller okunskap' är måttstocken! Håller vi oss till Ordet, då räcker det med den prövningen för den är just - saklig. Och bevare oss Herren från att döma orättvisa domar...dessutom är de flesta människorna väl insatta i den katolska katekesens läror - de är alltså inte okunniga.

Och alla 'karismatiska' personers uttalanden måste undergå Ordets profetiska ljus: karismatiken är inte måttstocken!
Det är inte heller sexualiteten som de troende skall koncentera sig på - utan vi skall predika Guds Ord i lydnad. Förnuftet kan inte hindra köttets begär - endast Herren kan det vid den troendes helöverlåtelse. Det är så det blir till leda att man ständigt läser om det celibathållande (?) prästerskapets upptagenhet av underlivet!!!!

Skriften allena är saklig och löser alla problem - bara vi överlåter oss....till detta krävs inga titlar eller universitet.
..............................................................
http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=168134

Kommentarer
Postat av: S-E Sköld

Påvens problem är den ur biblisk synpunkt genomfalska lära han och katolicismen i övrigt företräder, sedan må den gömmas bakom ett charmtroll som Johannes Paulus II eller som nu bakom en tämligen "fyrkantig" person, som klantar till det för sig ibland.



Frågan är, om jag inte föredrar det senare framför ett närmast perfekt "sken av gudsfruktan"; falskhet är falskhet oavsett förpackning: bäst är i sådana fall, att det åtminstone finns en spricka i förpackningen.



Den sprickan vill tydligen Per Beskow täppa igen.

2009-04-19 @ 05:53:45
Postat av: Mikael

Var i Bibeln står det att den är nog i sig själv?

2009-04-19 @ 23:25:14
Postat av: Deborah

Mikael.



Skriften allena bygger på uppenbarelse om Guds vilja. Således är det av avgörande betydelse att vi strävar efter helhelsbild av denna Herrens vilja.



Till exempel:



2Mos.22:20 "Den som offrar åt andra gudar än åt HERREN allena, han skall givas till spillo."

...

5Mos.32:12 "HERREN allena ledsagade honom, och ingen främmande gud jämte honom."

...

5Mos.32:39 "Sen nu att jag ALLENA är det, och att ingen Gud finnes jämte mig. Jag dödar, och jag gör levande, jag har slagit, men jag helar ock. Ingen finnes, som kan rädda ur min hand.

Se, jag lyfter min hand upp mot himmelen, jag säger: Så sant jag lever evinnerligen..."

...

1Sam.7:3 "Men Samuel sade till hela Israels hus: "Om I av allt edert hjärta vilL vända om till HERREN, så skaffen bort ifrån eder de främmande gudarna och Astarterna, och riktar edra hjärtan till HERREN och tjänen honom ALLENA, så skall han rädda eder ifrån filistéernas hand."

Då skaffade Israels barn bort Baalerna och Astarterna och tjänade HERREN allena."

...

JESAJA 2:17 "Och människornas högmod skall bliva nedböjt och männens övermod nedbrutet, och HERREN allena skall vara hög på den dagen.

Men avgudarna skola alldeles förgås."

...

Matt.4:10 "Då sade Jesus till honom: "Gå bort, Satan; ty det är skrivet: 'Herren, din Gud, skall du tillbedja, och honom ALLENA skall du tjäna.'"

...

Luk.5:20 "När han såg deras tro, sade han: "Min vän, dina synder äro dig förlåtna."

Då begynte de skriftlärde och fariséerna tänka så: "Vad är denne för en, som talar så hädiska ord? Vem kan förlåta synder utom Gud ALLENA?"

...

Uppb.15:4 "Vem skulle icke frukta dig, Herre, och prisa ditt namn? Du allena är helig, och alla folk skola komma och tillbedja inför dig. Ty dina domar hava blivit uppenbara."

...

Psal.119:158 "När jag ser de trolösa, känner jag leda vid dem, därför att de icke hålla sig vid ditt tal.

Se därtill att jag har dina befallningar kära; HERRE, behåll mig vid liv efter din nåd.



SUMMAN AV DITT ORD ÄR SANNING, och alla din rättfärdighets rätter vara evinnerligen."

...........

2009-04-20 @ 21:00:18
URL: http://deborah7.blogg.se/
Postat av: Mikael

Det är en god tanke om uppenbarelsen av Guds vilja. Problemet med den är att den aldrig säger "Ni som är Kristna, Bibeln skall räcka för er!" Inte ens i de ställen du räknar upp.



Det de ställen du räknar upp verkligen säger är dock gott och uppbyggligt: HERREN ALLENA ska du lyda/dyrka/ära etc. Men inget om Skriften allena...



SUMMAN AV DITT ORD ÄR SANNING. Ja, det håller jag med om, men det står inte att Skriften är nog i sig själv. Eller hur? Hittar du inget bibelställe som styrker ditt grundläggande antagande? Om du hittar ett sådant ställe vill jag verkligen se det!



Tvärtom finner vi i Skriften flera ställen som talar om Traditionen som auktoritativ, I VILKEN SKRIFTEN INGÅR SOM EN AV GUDS UPPENBARELSER TILL SITT FOLK. (2 Thess 2:15, 1 Kor 11:2;23, Jud 3) Om Skriften allena ska gälla borde ju t.ex. alla profetior som delges idag vara falska, eftersom de inte finns i Skriften, eller?



Eller, vad levde de första kristna av som inte hade tillgång till Skriften? De hade, at best, kanske tillgång till ett brev eller evangelium, eller psaltaren (som var deras bönbok). Gällde just deras brev allena då? Hur kunde de då komma att acceptera brev som andra församlingar hade? Eller var de första kristna mellan år 33 e.kr. till år 325 e.kr. inte kristna på riktigt, eftersom de inte hade tillgång till Bibeln?

2009-04-21 @ 15:28:11
Postat av: Deborah

Mikael...



Traditionen är inte auktoritativ - eftersom profeterena skakade om alla traditionsuttryck som ledde till folkets Förbundsbrott med Herren.



Håller du Förbundet med Herren, då frågar du inte OM Skriften allena gäller. Dessutom behöver vi inte nedvärdera Guds förmåga att verka med sin mäktiga hand...Vi håller vår del i Förbundet och Herren gör sin del.

Och Herren Jesus sade så om traditionen:



Profeten JESAJA 29:10 "Ty HERREN har utgjutit över eder en tung sömns ande och har tillslutit edra ögon; han har höljt mörker över profeterna och över siarna, edra ledare.

Och så har profetsynen om allt detta blivit för eder lik orden i en förseglad bok: om man räcker en sådan åt någon som kan läsa och säger: "Läs detta", så svarar han: "Jag kan det icke, den är ju förseglad", och om man räcker den åt någon som icke kan läsa och säger: "Läs detta", så svarar han: "Jag kan icke läsa."

Och HERREN har sagt: Eftersom detta folk nalkas mig med sin mun och ärar mig med sina läppar, men låter sitt hjärta vara långt ifrån mig, så att deras fruktan för mig består i inlärda människobud, därför skall jag ännu en gång göra underbara ting mot detta folk, ja, underbara och förunderliga; de visas vishet skall förgås, och de förståndigas förstånd skall bliva förmörkat.

Ve eder, I som söken att dölja edra rådslag för HERREN i djupet, och som bedriven edra verk i mörkret, I som sägen: "Vem ser oss, och vem känner oss?"

......

Matt.15:6 "I haven så gjort Guds budord om intet, för edra stadgars skull.

I skrymtare, rätt profeterade Esaias om eder, när han sade: 'Detta folk ärar mig med sina läppar, men deras hjärtan äro långt ifrån mig; och fåfängt dyrka de mig, eftersom de läror de förkunna äro människobud.'"

Och han kallade folket till sig och sade till dem: "Hören och förstån. Icke vad som går in i munnen orenar människan, men vad som går ut ifrån munnen, det orenar människan." ¨

........

2009-04-22 @ 07:19:15
URL: http://deborah7.blogg.se/
Postat av: Mikael

Ja, profeterna, och inte minst Jesus Kristus själv skakade om de gamla traditionerna, men det var traditioner som inte var från Gud utan människors stadgar (Mark 7:8).



Dock: Häromsistens pläderade du för att läsa bibelord i sin kontext, och nu gör du precis tvärtom!



I Matt 15:6 (som du just citerade) talar Herren Jesus till fariséerna, inte till de kristna. Ordet för stadgar på grekiska är paradosis. Det används här i negativ bemärkelse, och i 1 Kor 11:2 samt 2 Thess 2:15 i positiv bemärkelse. Hur vet vi då när paradosis, stadgar (eg. det som överlämnats=tradition), används positiv? Jo, genom att titta på KÄLLAN till traditionen. Jesus menar att fariséernas tradition är dålig pga. källan: I Mark 7:8 kallar Jesus fariséernas tradition dålig eftersom det är "människors stadgar." Paulus, å andra sidan, när han referrerar till den Kristna Traditionen, klarlägger att ”Jag måste berömma er för att ni kommer ihåg allt jag har sagt och håller fast vid det som jag har fört vidare [paradoseis] till er precis som jag förmedlade [paredoka, en verbal form av paradosis] det.” (1 Kor 11:2). Varifrån fick då Paulus dessa traditioner från? ”Jag har själv tagit emot från Herren det som jag har fört vidare [paredoka] till er” (1 Kor 11:23).



Ditt argument faller alltså. Frågan är hur länge du ska framhärda i dina felaktiga antaganden? Om Gud är sanning bör man ju också följa sanningen som princip i tillvaron, men du tycks frukta vad du skulle möta om du släpper din avgud, Skriften. Gud är levande, bokstaven gör inte levande, men vittnar om honom som lever i evigheter evighet.

2009-04-22 @ 12:44:59
Postat av: Deborah

Mikael...



Traditionen som bygger på yttre ritualer är människostadgar.

Källan till Skriften är Herren själv - och då är inte Skriften en avgud utan ett rättesnöre utandad av Gud själv...Hans vilja är uppenbarad i Ordet - och vi måste överlåta oss till denna vilja.



Traditioner - som du tycks försvara - de kan i stället bli en avgud, så fort man inte böjer sig under Ordet.

Och Jesus talar till fariseerna som borde veta bättre, sant - och om den kristne vet bättre genom att studera Ordet, då gäller Jesu varningar som om den avfällige kristne var en farise.

....

Låt oss titta på 1Kor.11:2 -



1Kor.11:2 "Jag prisar eder för det att I i alla stycken haven mig i minne och hållen fast vid mina LÄRDOMAR, såsom de äro eder givna av mig."

..

"paradosis" kommer från roten "paradidomi": framföra, rekommendera, ge. Och detta syftar egentligen på, att Paulus FRAMFÖR saker som han har fått av Herren och kan liknas vid PROFETERANDE:



Uppb.22:18 "För var och en som HÖR DE PROFETIANS ORD, som stå i denna bok betygar jag detta: "Om någon lägger något till dem, så skall Gud på honom lägga de plågor om vilka är skrivet i denna bok.

Och om någon tager bort något från de ord som stå i denna profetias bok, så skall Gud taga ifrån honom hans del i livets träd och i den heliga staden, om vilka är skrivet i denna bok."

.....

För att förstå Skriften krävs en helöverlåtelse till Herren och då kan den Helige Ande ge en djup känslighet i anden, för vad det är som kommer från Gud och vilket inte gör det.

Och om Gud är levande, vilket Han är, då är Skriftens vittnesbörd grunden för all prövning av andar.

Och det finns villoandar som korrumperar Ordet och förvränger Det, för att föra folk vilse. Ingen som älskar Herren och håller Förbundet, talar nedvärderande om Skriften, eftersom det profetiska Ordet står så mycket fastare och upplyser ögonen(2Petr.1:19).

....

2009-04-22 @ 17:46:07
URL: http://deborah7.blogg.se/
Postat av: Anonym

JESUS kom och godkände, auktoriserade/betygade deras sanningshalt, GT-texterna. Han utvalde/auktoriserade -och sände Sina apostlar; sedan Han Själv undervisat dem. Dessa i sin tur auktoriserade/godkände Paulus som en av dem; en med dem jämbördig apostel: alltså kallad och sänd av JESUS Själv.



Därför är Bibeln, Guds Ord, den "kröntna" vikten, mot vilken allt skall prövas. Gud har inte lämnat ut oss Människor till offer för villfarelsernas bedrägerier/falskmynt! Vi har uppdraget att pröva allt mot Guds Ord; Jesu -och Hans apostlars och profeters lära. Den är Guds ljus på vår stig!



Varav katolska kyrkan är en av de allra största/farligaste förförarna.

2009-04-22 @ 18:21:31
Postat av: Mikael

Till dig som inte skrev ditt namn: Apostlarna i sin tur sanktionerade de församlingsledare de satte in på de ställen de grundade nya församlingar, och de i sin tur gjorde samma sak med de som skulle efterträda dem. Det kallas den apostoliska successionen och bygger på att Kristi ämbete (befullmäktigat ombud) går vidare från Kristus, till apostlarna och till de som de väljer och ber för. Du är visst mer katolsk än du själv tror!



Vad gör du föresten med citatet från Henoksboken i Judasbrevet vers 14-15? Det hör inte till GT, men finns ändå med i NT som den ”krönta” vikten mot vilket allt skall prövas. Men, finns det ett ställe utanför Bibeln med i Bibeln? Använde de som stod närmast Jesus andra ställen än Skriftställen för att förklara sanningen? Det tycks ju så..



Dessutom borde du skämmas för att förkasta den Romerska Katolska Kyrkan så fort som du gör. Har du ens träffat och bett tillsammans med en katolik? Har du läst en enda bok skriven av en katolik, och som kan vittna om att det även hos dem finns Gudsälskare? Nej, i en handvändning fördömer du 1,1 miljard människor till helvetet utan att bry dig det minsta. Du är ömkansvärd.

2009-04-23 @ 11:09:43
Postat av: Mikael

Deborah.



Vilka traditioner menar jag bygga på yttre ritualer? Jag har aldrig sagt något sådant, det är du som läser in något i det jag skriver. Finns det inte yttre ritualer i ditt sammanhang? Jag är säker på att du knäpper händerna någon gång när du ber, eller kanske till och med lyfter händerna i lovsång. Är det inte yttre ritualer, "människostadgar"?



Jag menar, och det har jag sagt innan, men det verkar inte gå in i dig, att Bibeln är Guds Ord och allt det som står däri är sant och uppbyggligt. Jag ifrågasätter INTE Guds Ord i Bibeln, men en sak gör jag: Jag ifrågasätter ditt användande av Bibeln för egna syften och åsikter. Vad gör du om du finner något i Skriften som du inte håller med om? Jag hoppas att du i konsekvensens namn tolkar det bokstavligt, annars är du inte trovärdig. Men om du säger, helt plötsligt, att ”Det!? Nej, det ska tolkas bildligt!” då är du inte trovärdig, och då är du inte heller befogad att döma ut andra tolkningstraditioner så snabbt som du gör. Dessutom kan jag ge Skriftställen som stöd för de flesta av Katolska Kyrkans eller Ortodoxa Kyrkans traditioner i Bibeln, det är helt enkelt så att de finns på sådana ställen som du inte strukit under i din Bibel.



”den kristne vet bättre genom att studera Ordet” skriver du, och det är gott att studera Ordet. Problemet uppstår när man resonerar SKRIFTEN ALLENA, precis som fariséerna gjorde, och som Jesus varnar för. Jag vet inte om jag kan bli tydligare här, men jag gör ett försök: 1.) Jag är inte liberal i min Bibelläsning, 2.) jag är inte Romersk Katolik samt 3.) jag vägrar finna mig på den sekulära modernismens planhalva genom att vara bokstavstroende och anta Skriften allena. MEN jag söker GUD (inte bara Skriften) och vill då också bejaka det som Gudsälskare genom alla tider har som erfarenheter.



Det var en fin terminologilektion du gav mig om paradosis. Precis det du sa hade jag just sagt i inlägget innan. Hur kommer det sig att du hängt upp dig så på profeterande? Om du vill lyssna till Skriften allena antar jag att hela Skriften borde gälla. Är det då inte lite konstigt att hänga upp sig så mycket som du gör på 2 Petr 1:19? Betänk vad Paulus skriver i 1 Kor 13:2: ”Och om jag hade profetians gåva och visste alla hemligheter och ägde all kunskap, och om jag hade all tro, så att jag kunde förflytta berg, men icke hade kärlek, så vore jag intet.” och vers 8: ”Kärleken förgår aldrig. Men profetians gåva, den skall försvinna, och tungomålstalandet, det skall taga slut, och kunskapen, den skall försvinna.”



Om den Helige Ande ska ”ge en djup känslighet i anden, för vad det är som kommer från Gud och vilket inte gör det”, hur kommer det sig då att det finns över 20 000 olika protestantiska samfund som menar sig ”bara göra vad Bibeln säger” och som ändå inte kan komma överens om vad det just är som Bibeln säger? Upplever inte du det problematiskt? Eller väljer du att blunda för det?



Jag skulle verkligen önska att du tog dig an mina frågor seriöst, och inte slingrade dig för dem. Om det du tror är sant så tål det väl att prövas?

2009-04-23 @ 11:12:05
Postat av: Deborah

Mikael...



Bevare mig från att ha egna syften! Jag är 'död och begraven' - och det är endast Skriften som gäller.



20 000 (?) protestantiska samfund är ett bevis på mångfalden och den frihet som varje människa har genom att följa sitt samvete i enlighet med Ordet - det är inte antal samfund som är avgörande utan den enskilde troendes trohet i Förbundet med Herren.



Uppenbarelseboken talar om FÖRSAMLING-ARNA - alltså flera stycken gemenskaper - som försöker följa Jesus med bättre eller sämre hjärtats tillstånd inför Ordet, vilket Uppenbarelseboken korrigerar.

Jag försöker att ta Skriften på allvar och vill absolut inte förakta profetiskt tal.

Och om det jag tror - tål det att prövas?

Självklart - jag prövar mitt hjärta enligt följande:



Uppb.22:12 "Se, jag kommer snart och har med mig min lön, för att vedergälla var och en efter som hans gärningar är. Jag är A och O, den förste och den siste, begynnelsen och änden.

Saliga är de som två sina kläder för att få rätt att äta av livets träd och att gå in i staden genom dess portar.

Men de som är hundar och trollkarlar och otuktiga och dråpare och avgudadyrkare och alla som älskar och gör lögn, de måste alla stanna därutanför."

.....

Nu får jag verkligen rannsaka mig själv för att se, om jag finns bland denna skara...Gör du det?

....

2009-04-23 @ 20:02:26
URL: http://deborah7.blogg.se/
Postat av: Mikael

Ja, det gör jag, varje dag.



"20 000 (?) protestantiska samfund är ett bevis på mångfalden och den frihet som varje människa har genom att följa sitt samvete i enlighet med Ordet - det är inte antal samfund som är avgörande utan den enskilde troendes trohet i Förbundet med Herren." Hur ska vi då tolka Jesu bön om enhet i Joh 17:21: "jag beder att de alla må vara ett, och att, såsom du, Fader, är i mig, och jag i dig, också de må vara i oss, för att världen skall tro att du har sänt mig." Ska det inte tolkas bokstavligt?



Jag vill verkligen berömma dig för att du tar Skriften på allvar, och det är gott i en tid som denna att bejaka profetians ande. Men principen om Skriften allena fungerar inte, och vad gäller profetians ande ger Paulus starka råd om att pröva andarna. En hel del är från Gud, men en hel del är det inte, och det är viktigt att komma ihåg. I en tid som denna, där kristna såväl som ateister/agnostiker hungrar efter en andlig dimension i tillvaron kan den stora hungern göra att man sväljer allt med hull och hår utan urskiljning.



Det är lite roligt att du som står fast vid sola Gratia (vilket jag också gör, fast inte på protestantiskt vis), rannsakar dig själv efter det Skriftställe du citerade: "Se, jag kommer snart och har med mig min lön, för att vedergälla var och en EFTER SOM HANS GÄRNINGAR ÄR." Det är förvisso sant som Jakob säger: "Tron utan gärningar är död" (se Jak 2:26).



Nåväl. Så länge din kärlek till den Treenige Guden och din nästa är större än din vördnad för Skriften så är allt gott. Förlåt mig för hårda ord.

2009-04-24 @ 10:46:19
Postat av: Deborah

Mikael...



Bön om enhet handlar om en andlig enhet "i Herren" där alla Jesu lärjungar lever ett helgat (avskilt, rent från köttets besmittelse) liv.

Då spelar det mindre roll i vilket sammanhang man befinner sig (med modifikation dock!), om man i sitt hjärta är helt överlåten till Herren i enlighet med Ordet.

För är man överlåten till Herren och inte följer köttets utsvävningar eller tillber avgudar, så kan man inte rimligtvis vistas i ett andligt sammanhang som bejakar syndigt leverne...Skriften uppmanar att "gå ut ur henne" - dvs. den andliga besmittande gemenskapen, som bryter ner den troendes rena vandring.

Man måste helt enkelt vaka över sitt hjärta, så att man inte träder in på en fördärvlig väg: vår själafiende förleder oss nämligen så fort vi överger Skriften allena som vårt rättesnöre.



Och för att just inte låta sig luras av lögnandar som också kan profetera (fast falskt!), så är Skriftens auktoritet av allra största vikt för att pröva andarna med.

Att tron utan gärningar är död betyder inte att vi kan lägga till frälsningen något eget. Trons väsen är att bära frukt åt rättfärdigheten och då blir gärningarna något som kommer spontant under vandringen med Herren enligt: "på frukten känner man igen trädet".

Och: just av kärlek och vördnad till Herren, min nästa och även av kärlek till mina fiender, följer jag Skriften noga eftersom "den strid vi har att utkämpa är inte mot kött och blod utan mot ondskans andemakter i himlarymderna" (2Kor.10:3-6), för att den onde skall varken lägga på mig eller på andra människor allahanda träldomsok.

Och jag förlåter dig - och tack för att du bad om förlåtelse. Funkar vårt samvete, då finns det hopp! Rannsaka Skrifterna noga alltså, Mikael och tänk på att Herren har kommit för att frälsa det som var förlorat - "Han dog för oss medan vi ännu var syndare". Vilken kärlek...

.... :-)

2009-04-24 @ 19:16:04
URL: http://deborah7.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Kristen Topplista från Jesussajten.se