+ Det förmörkade hjärtats logik...

Apg.2:12-20 "Så uppfylldes de alla av häpnad och visste icke vad de skulle tänka. Och de sade, den ene till den andre: "Vad kan detta betyda?" Men somliga drev gäck med dem och sade: "De är fulla av sött vin."
Då trädde Petrus fram, jämte de elva, och hov upp sin röst och talade till dem: "I judiske män och I alla Jerusalems invånare, detta mån I veta, och lyssnen nu till mina ord: Det är icke så som I menen, att dessa är druckna; det är ju blott tredje timmen på dagen.
Nej, här uppfylles det som är sagt genom profeten Joel:
'Och det skall ske i de yttersta dagarna, säger Gud, att jag skall utgjuta av min Ande över allt kött, och edra söner och edra döttrar skola profetera, och edra ynglingar skola se syner, och edra gamla män skola hava drömmar;
ja, över mina tjänare och mina tjänarinnor skall jag i de dagarna utgjuta av min Ande, och de skola profetera.
Och jag skall låta undertecken synas uppe på himmelen och tecken nere på jorden: blod och eld och rökmoln.
Solen skall vändas i mörker och månen i blod, förrän Herrens dag kommer, den stora och härliga. Och det skall ske att var och en som åkallar Herrens namn, han skall bli frälst.' "

Allt tal om, att 'kyrkans' enhet är Pingstens mirakel (ur artikeln "Kyrkans enhet är Pingstens mirakel" av Anders Arborelius, Sten-Gunnar Hedin - publicerad: 2008-05-09 06:00), stämmer inte överens med Guds Ord. Det var inte ENHETEN som var i fokus på Pingsdagen utan det var...PROFETERANDET och tecken!
När Herren talar genom människan, så blir det profetiskt och i enlighet med Ordet.

Citat ur artikeln: "Den tro som firas håller minnet levande och är ett värn mot historielöshet. Den skapar gemenskap och fest omkring händelser som skänker samhörighet med dem som levt före oss och ger vägledning inför framtiden. I den kristna kyrkan gäller det i synnerhet pingsten."
....
Kommentar: det stämmer inte. Vi firar inte tron på speciella högtider - tro är någonting som man har i hjärtat hela tiden. Vi firar inte den Helige Ande - den som är 'född på nytt' lever av Anden, genom Anden och i Anden hela tiden!

De som levt före oss (döda helgon) är inte vägledande utan det är endast Guds Levande Ord som vägleder den troende! Den Helige Ande överbevisar oss om synd och manar till omvändelse - allt annat är 'kött' och kommer inte från Herren. Låt ingen bedra er!
..........
http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=153196

http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=153321

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Kristen Topplista från Jesussajten.se