+ Den Helige Ande har redan 'skrivit' en bra bok...

Anders Arborelius och Sten-Gunnar Hedin skall skriva en bok om den Helige Ande.....

Det finns redan en bok som är mycket bra - den heter Bibeln och är 'skriven' (inspirerad) av den Helige Ande själv. Bibeln förklarar också mycket tydligt, HUR den Helige Ande verkar, vilket inte skapar förvirring.

Nedastående citat ur Skriften visar, att den kärlek (agape) som man skall älska Herren med, är villkorad av Herren själv. Här förekommer det inte någon sammanblandning mellan mörker och ljus utan Herren konstaterar att "om någon ÄLSKAR mig, så HÅLLER HAN MITT ORD."
Den Helige Andes uppgift är alltså att ÅTSKILJA sant från falskt i stället för att blanda ihop olika begrepp...och att PÅMINNA OM JESU ORD. Den Helige Ande säger ingenting som motsäger Guds Ord. Därav kan vi veta och urskilja om den lära som förkunnas kommer från Herren - och därmed kan tillskrivas den Helige Ande.

Joh.14:23-26 "Jesus svarade och sade till honom: "Om någon älskar mig, så håller han mitt ord; och min Fader skall älska honom, och vi skola komma till honom och taga vår boning hos honom. Den som icke älskar mig, han håller icke mina ord; och likväl är det ord som I hören icke mitt, utan Faderns, som har sänt mig. Detta har jag talat till eder, medan jag ännu är kvar hos eder. Men Hjälparen, den helige Ande, som Fadern skall sända i mitt namn, han skall lära eder allt och påminna eder om allt vad jag har sagt eder."
 .........

Citat ur artikeln:
"- Var i boken kommer skillnaderna mellan era respektive framställningar att märkas tydligast?
Arborelius: - Det är svårt att veta på förhand, jag har ju inte sett än vad Sten-Gunnar har skrivit. I det jag skriver kan jag tänka mig att det blir tydligt när det gäller synen på kyrkan. Där har vi i Katolska kyrkan synen på Petri efterträdare, påven, och Jungfru Maria. Att de ger oss en bättre förståelse av den helige Ande.
Hedin: - Jag vet inte riktigt. Den apostoliska trosbekännelsen betonar Treeningheten och den kan både en katolik och en pingstvän instämma i. Så det kan vara i valören på orden. Vi säger ofta samma sak fast med lite olika ord."
............
Kommentar:
.1. A.Arborelius' påstående, att "påven och Jungfru Maria ger oss en bättre förståelse av den Helige Ande" stämmer inte med Bibeln, eftersom det är precis tvärtom: det är den Helige Ande som skall ge oss bättre förståelse av Skriften - det är därför som Herren har sänt Honom.
.2. SG Hedins påstående om den apostoliska trosbekännelsens 'gemensamma nämnare' är missvisande, för att om man inte följer Ordet, så är bekännelser lika verkningslösa som tonvis med offrad rökelse till Gud utan hjärtats omvändelse. Och om den apostoliska trosbekännelsen (samma ord) kan "både katolik och pingstvän instämma i", då är det snarare tvärtom: man menar olika saker och säger...samma ord....
Vilket Skriften varnar för - det profetiska ordet är mycket tydligt utan dubbelhet:

Apg.2:38-39 "Petrus svarade dem: "Gör bättring, och låt alla döpa eder i Jesu Kristi namn till edra synders förlåtelse; då skall ni såsom gåva undfå den helige Ande. Ty eder gäller löftet och edra barn, jämväl alla dem som är i fjärran, så många som Herren, vår Gud, kallar."
........
http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=151396


Kommentarer
Postat av: Sven-Erik Sköld

Sten-Gunnar Hedins avsikt är nog inte att tillsammans med Anders Arborelius förbättra det som redan står skrivet - i Guds Ord - om den Helige Ande och Hans verk,

utan torde ha som främsta syfte, hos dem båda, att överbrygga klyftan mellan kristendomen och katolicismens genomfalska, okulta lära.

De har ju onekligen redan lyckats ganska bra med detta, sett från deras egna utgångspunkter: och det har tydligen gett dem så pass mycket ``råg i ryggen´´ (*för Andens stöd och vind är det inte) att de frimodigt fortsätter på den inslagna vägen.

*Anden - SOM ÄR SANNINGENS ANDE - blandar aldrig sanning och lögn, tvärt om är en av Hans uppgifter att avslöja all osanning (ex. Ananias och Safira) och ställa fram Guds Ords sanningar, i fråga om lära och liv. Uppenbarelsebokens sändbrev är exempel på
det.

Sanningens Ande åtskiljer alltid - när Han kommer in på arenan - sanning från lögn.

2008-03-28 @ 15:12:02
Postat av: Sven-Erik Sköld

Det verkar som att Sten-Gunnar Hedin öppnar sin blogg för en dialog, åtminstone vad gäller hans samarbete med Anders Arborelius.

Jag har lagt in följande kommentar på hans blogg med anledning av det han skrivit där, som förklaring till det samarbetet, sett från hans utgångspunkter:

Sten-Gunnar - Broder i Kristus!

Tack för att Du tar till orda och försöker förklara Dig, att sedan Din förklaring - enligt min mening, och som jag menar också är Bibelns uttryckliga mening - inte håller är en annan sak. Det känns ändå bra, att Du börjat samtala i frågan! Vi är inte mer än människor, och samtal hör människorna till.

Med mina varma brodershälsningar!
Sven-Erik Sköld

Ps

Och så till själva sakfrågan. Det handlar inte om att "döma andedöpta katoliker" eller andra, i Ditt fall handlar det om att ge ett indirekt stöd till en obiblisk lära, katolicismen.

Sedan vad gäller "Andens vind", så blåser Den vinden aldrig bort Guds Ord, tvärt om är det just Ordet som skall pröva vilken vind det är som blåser! Jag har personligen mött främmande vindar, som gett sig ut för att vara just Andens vind, men inte varit det; bl.a. i Knutby. Därför "köper" jag inte talet om andedop så lättvindigt som man så ofta gör idag.

Vi har en fiende, som kan konsten att "omskapa sig till en ljusets ängel" och vore det lätt att avslöja denne omskapare, då hade Gud inte behövt ge oss "gåvan att skilja mellan andar", och vi lever i den tid - strax innan Jesu återkomst - när den gåvan - tillsammans med det skrivna Gudsordet - är av yttersta vikt för att vi inte skall bli bedragna av de främmande, andliga aktiviteter och vindar som JESUS förutsagt skall ackompanjera Hans återkomst: vara ett av tidstecknen!
F.ö. det första Han nämner som svar på lärjungarnas fråga, om de tecken som skall förebåda Hans ankomst.

Men än en gång mitt uppriktiga tack till Dig, för att Du öppnat för en dialog i dessa så viktiga frågor, och inte minst för den -och de som är satta att leda Guds hjord i vår tid och in i en mycket händelserik framtid.

Ds
S-E Sköld

2008-04-05 @ 08:48:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Kristen Topplista från Jesussajten.se