+ Herren, moshiah, vår "pågående frälsning"!

Herren är min frälsning!

Det är nämligen så, att Herren inte utväljer en 'räddare' som en väg till den Evige utan JHWH, Herren själv den Evige, är 'min frälsning'.

2Sam.22:2: "Han sade: HERRE, du mitt bergfäste, min borg och min räddare, Gud, du min klippa, till vilken jag tager min tillflykt, min sköld och min frälsnings horn, mitt värn och min tillflykt, MIN FRÄLSARE, du som frälsar mig från våldet!"
.........
'MIN FRÄLSARE' kommer från hebreiskans rot som är ett VERB: 'yasha' - frälsa, rädda, hjälpa (i formen Qal).

I denna fras ovan står verbet 'yasha' i formen Hiphil particip (en pågående handling eller ett oavbrutet tillstånd som både kan gälla dåtid, nutid eller framtid):

a) att orsaka att frälsa, rädda
b) att frälsa från moraliska svårigheter
c) att ge seger (till)

...och denna form ger avledningar sådana som just: 'yehoshua' > 'yeshua'.


Så Herrens handlande gäller inte bara att Han aktivt 'frälsar' utan i Hiphil - att Han även rent aktivt 'ger, orsakar seger genom sin frälsande handling'. Dvs. Herren själv är ORSAKANDE FRÄLSNING (i Hiphil particip). Detta skulle tyda på mot gnosticismens inflytande, att Herren SJÄLV, personligen, ÄR VÅR FRÄLSNING. Han är alltså inte bara 'vägen till frälsning' - "Herren ÄR min pågående-frälsning"!!!
..........
JESAJA 43:11  "Jag, jag är HERREN, och förutom mig finnes ingen frälsare." (= moshiah)

.....Hebreiska: "anochi, anochi adonai JHWH ve'ayin mi'bil-adey moshiah."


Obs!
'moshiah' kommer från verbet 'yasha' och denna Hiphil-form betyder det att 'orsaka att bli frälst'. Således 'moshiah' (Hiphil particip) pekar på att Herren själv är den som 'är frälsande' - i pågående form: 'håller på att frälsa'. Han 'frälste' inte (då) eller 'skall frälsa' (framtid) utan Herren är den som ÄR ständigt FRÄLSANDE.
Hallelu'jah! En levande Gud som är en 'pågående frälsning'!
...........
Psalm 27:1:
"Av David. HERREN är mitt ljus och MIN FRÄLSNING; för vem skulle jag frukta? HERREN är mitt livs värn; för vem skulle jag rädas?"
..........
Således är det ingen annan som kunde frälsa oss utan JHWH, Herren Yeshua själv, som kom i köttet och fortsätter ständigt med sitt pågående frälsningsverk!
..............


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Kristen Topplista från Jesussajten.se