+ Ett profetiskt budskap - det är vad som behövs!

Jeremia 1:9 "Och HERREN räckte ut sin hand och rörde vid min mun; och HERREN sade till mig: "Se, jag lägger mina ord i din mun. Ja, jag sätter dig i dag över folk och riken, för att du skall upprycka och nedbryta, förgöra och fördärva, uppbygga och plantera."
......
För att gå vidare, måste man först åtgärda bristerna i förkunnelsen: fyra saker = åtgärder, nämner Herren för Jeremia:
1) Upprycka   2) Nedbryta   3) Förgöra   4) Fördärva. Det är bara två positiva åtgärder som behövs, UPPBYGGA och PLANTERA. Det är inte förrän man har gjort upp med 'surdegen' - de falska lärorna som besmittar församlingen - som Herren kan bygga något nytt....

Förslag på åtgärder:

UPPRYCKA: Matt.15:13-14 "Men han (Herren Jesus) svarade och sade: "Var planta som min himmelske Fader icke har planterat skall ryckas upp med rötterna. Fråga icke efter dem. De är blinda ledare; och om en blind leder en blind, så faller de båda i gropen."
.......

NEDBRYTA: 2Kor.10:3-5 "Ty fastän vi vandrar i köttet, för vi dock icke en strid efter köttet. Våra stridsvapen är nämligen icke av köttslig art; de är tvärtom så mäktiga inför Gud, att de kan bryta ned fästen. Ja, vi bryta ned tankebyggnader och alla slags höga bålverk, som uppresas mot kunskapen om Gud, och vi taga alla slags tankefunder till fånga och lägga dem under Kristi lydnad."
.......

UPPBYGGA och PLANTERA: Först när den fördärvliga "surdegen" är åtgärdad...då:

Jer.24:6-7 "Jag skall med välbehag vända mitt öga till dem och låta dem komma tillbaka till detta land. Jag skall uppbygga dem och icke slå ned dem; jag skall plantera dem och icke upprycka dem. Och jag skall ge dem hjärtan till att känna att jag är HERREN; och de ska vara mitt folk, och jag skall vara deras Gud. Ty de ska omvända sig till mig av allt sitt hjärta."

OBS! Vid olydnad - konsekvenser:

24:8 "Men såsom man gör med usla fikon, som är så usla att de icke kunna ätas, likaså, säger HERREN, skall jag göra med Sidkia, Juda konung, och med hans furstar och med kvarlevan i Jerusalem, ja, både med dem som har blivit kvar här i landet och med dem som har bosatt sig i Egyptens land. På alla orter dit jag fördriver dem skall jag göra dem till en varnagel och en skräckbild för alla riken jorden, till en smälek, till ett ordspråk och en visa, och till ett exempel som man nämner, när man förbannar. Och jag skall sända bland dem svärd, hungersnöd och pest, till dess att de bliva utrotade ur det land som jag har givit åt dem och deras fäder."
 .............
Slutsats: trädgården väntar på att Herrens tjänare förvaltar den enligt Herren Jesu anvisningar enligt Skriften! Hårt arbete väntar innan man kan tala om någon "tillväxt" eller succé!
..............
 http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=160831


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Kristen Topplista från Jesussajten.se