+ Etiken tar inte itu med synden, bara Jesus gör det.

Människan kan i egen kraft snickra ihop olika begrepp men förmår inte ta itu med ROTEN till alla problem: och roten är synden. Det är bara genom att vända om till Herren Jesus och bli befriade från synden, födda på nytt, som vi kan genom att hålla Förbundet och predika Ordet sprida frid till omvärlden.
Lösningar på problemen är inte intellektuellt-filosofiska utan andliga och borde lösas med endast med Ordet. Men ingen vill inse, att människans tillstånd är så allvarligt att hon inte förmår åstadkomma varaktiga förbättringar utan Guds ingripande i Herren Jesus Kristus.
Det är först HJÄRTAT som måste åtgärdas och sedan - allting annat...i enlighet med Ordet.

JESAJA 30:1 "Ve eder, ni vanartiga barn, säger HERREN, ni som gör upp rådslag som icke kommer från mig, och sluter förbund, utan att min Ande är med, så att ni därigenom hopar synd på synd, Ni som drar ned till Egypten, utan att ha rådfrågat min mun, för att söka eder ett värn hos Farao och en tillflykt under Egyptens skugga!"
.........
JEREMIA 2:13 "Ty mitt folk har begått en dubbel synd: mig har de övergivit, en källa med friskt vatten, och de har gjort sig brunnar, usla brunnar, som icke håller vatten."
 ........

JEREMIA 16:17-19 "Ty mina ögon är riktade på alla deras vägar; de kunna icke gömma sig för mitt ansikte och deras missgärning är icke fördold för mina ögon. Och först skall jag i dubbelt mått vedergälla dem för deras missgärning och synd, för att de hava oskärat mitt land, i det att de hava uppfyllt min arvedel med sina styggeliga och skändliga avgudars döda kroppar. HERRE, du min starkhet och mitt värn, du min tillflykt på nödens dag, till dig skola hedningarna komma från jordens ändar och skola säga: "Allenast lögn har våra fäder fått i arv. Fåfängliga avgudar, av vilka ingen kan hjälpa."
.......
Joh.8:34 "Jesus svarade dem: "Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Var och en som gör synd, han är syndens träl."
.......
2Kor.5:21 "Den som icke visste av någon synd, honom har han för oss gjort till synd, på det att vi i honom må bli rättfärdighet från Gud."
........
Gal.3:22-24 "Men nu har skriften inneslutit alltsammans under synd, för att det som var utlovat skulle, av tro på Jesus Kristus, komma dem till del som tro. Men förrän tron kom, var vi inneslutna under lagen och hölls i förvar under den, i förbidan på den tro som en gång skulle uppenbaras. Så har lagen blivit vår uppfostrare till Kristus, för att vi skulle bli rättfärdiga av tro."
.................
http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=160944


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Kristen Topplista från Jesussajten.se