+ Sök enhet till varje pris?

Sök enhet till varje pris?


"Var och en som gör min himmelske Faders vilja är min bror och min syster och min mor."

Matt 12:50

Jesus ger här den sanna grunden för enhet. Jesu egen mor och bröder kom för att de var "ett med honom", de tillhörde samma familj. Men Jesu svar visar på vad Han ansåg om enhet: Den som gör Faderns vilja har jag enhet med...

Var ska vi dra gränserna mellan det som är någorlunda teologiskt korrekt på ytan och sann enhet?

Fariséerna och de skriftlärde hade mycket rätt enligt traditionen men Jesus sa i Joh 8:44 Ni har djävulen till er fader!

Varför hade inte Jesus enhet med dem när de sa att de hade samma tro som Han på deras himmelska Fader?

Vi hör så ofta Jesus översteprästerliga förbön om enhet citeras men man utelämnar just på det sätt som Jesus sa att vi skulle vara ett. Han bad i Joh 17: 11 "Jag är inte längre kvar i världen, men de är kvar i världen när jag går till dig. Helige Fader, bevara i ditt namn dem som du har gett mig, för att de skall vara ett, liksom vi är ett."

Hur var Jesus och Fadern ett? Genom en likadan teologi? Genom en likadan agenda för världens fattiga? Genom olika traditioner med samma "kärninnehåll"?

Nej, de var ett i Den Helige Ande!

Just därför att de var ett kunde Jesus göra alla under han såg Fadern göra, säga det som Fadern sa, utvälja de lärjungar som Fadern utvalde osv.


Enhet uppstår av sig själv där dessa två grundstenar finns: Det är några som gör Fadern vilja och de träffar andra som gör Faderns vilja: Dessa upptäcker varandra just därför att de är ett i Den Helige Ande - de gör ju Faderns vilja!!!

Det behövs inte en organiserad form av enhet för att åstadkomma det - tvärtom, all organiserad form tvingar ju någon part till kompromisser på sin övertygelse. Hur vore det om vi lärde oss av Salomos vishet i Höga Visan 2:7 " Oroa inte kärleken, stör den inte, förrän den själv vill."

Faktum är att när vi försöker bygga stora enhets formationer så splittrar vi den sanna enheten!

Hur ska vi kunna ha enhet med en förfallen kyrka som tillåter denna världens humanistiska filosofi forma dess teologi? Eller hur ska vi ha enhet med en kyrkorörelse vars lära står i direkt strid med uppenbara sanningar i Ordet?

Det skapar enbart splittring och förvirrade medlemmar.


Nej, låt enhet uppstå i varje stad och i varje gott projekt som kommer från Fadern, de som ansluter sig till sådant gör det ju av fri vilja och för att de upplever andens enhet - behöver det vara svårare än så?


Timo Lordhem
...........
http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=152560


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Kristen Topplista från Jesussajten.se