+ Begreppsförklaringar som hjälp att förstå.

För att bättre förstå problematiken, klistrar jag in några förklaringar till de svåra begreppen som sionism - kristen sionism - antisemitism osv. Det blir viktigare framöver att noga studera Skriften och se vad Ordet säger.

.1. Sionism är en nationalistisk rörelse med rötter i 1800-talet som strävar efter att åstadkomma en judisk stat i Eretz Yisrael (landet Israel). Namnet kommer av bergsfästet Sion utanför Jerusalem som under diasporan fick symbolisera judarnas längtan tillbaka till landet Israel. Även om sionismen är baserad på en religiös tradition som kopplar judarna till Israel är det i huvudsak en politisk rörelse med rötter i 1800-talets antisemitism och förtryck mot judarna i Europa.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sionism

.2. Kristen sionism, evangelisk sionism, är en form av sionism som är vanlig bland fundamentalistiska och pentekostala kristna rörelser, särskilt i USA. Kristna Sionister anser att Guds löften i Gamla testamentet till Judarna fortfarande gäller. Detta i motsättning till den ersättningsteologi som många kristna bekänner sig till. Den säger att den kristna församlingen har övertagit det judiska folkets roll, därför finns ingen anledning att bilda en judisk stat ur ersättningsteologers synpunkt. Kristna sionister tolkar Israels skapelse som en uppfyllelse av en del gamlatestamentliga profetior. De brukar tolka Uppenbarelseboken så att det judiska folket måste återförenas i Israel före Kristi återkomst. Därför stöder de judars invandring till Israel, och Israels ockupation av Västbanken och Gazaremsan, vilka anses ingå i Israel (Yeretz Jisroel) sådant det geografiskt beskrivs i Bibeln.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kristen_sionism

.3. Antisemitism är en beteckning för fientlighet mot judar och judendomen. Antisemitismens teman har varierat genom historien. De flesta kristna kyrkor brukade förr framställa judarna som Jesu mördare, genom dåtidens idéer om kollektivt och historiskt fortplantad skuld; men vare sig dessa idéer eller idén om det ursprungliga gudsmordet har numera stöd i någon viktigare gren av kristen teologi. I modern tid har dock syftet ofta varit att belägga judar med medfödda föraktliga karaktärsegenskaper.
 http://sv.wikipedia.org/wiki/Antisemitism
...................
Rom.3:1-10 "Vilket företräde har då judarna, eller vad gagn har de av omskärelsen? Jo, ett stort företräde, på allt sätt; först och främst det, att de har blivit betrodda med Guds löftesord. Ty vad betyder det, om några av dem blevo trolösa? Kan då deras trolöshet göra Guds trofasthet om intet? Bort det! Må Gud stå såsom sannfärdig, om ock "var människa är en lögnare". Så är ju skrivet: "På det att du må finnas rättfärdig i dina ord och få rätt, när man sätter sig till doms över dig." [...] Huru är det alltså? Är vi då något förmer än de andra? Ingalunda. Redan härförut har jag ju måst anklaga både judar och greker för att allasammans vara under synd. Så är ock skrivet: "Ingen rättfärdig finnes, icke en enda. Ingen förståndig finnes, ingen finnes som söker Gud. Nej, alla har de avvikit, allasammans har de blivit odugliga, ingen finnes som gör vad gott är, det finnes ingen enda."
 ...

Rom 10:1-5 "Mina bröder, mitt hjärtas åstundan och min bön till Gud för dem är att de må bliva frälsta. Ty det vittnesbördet giver jag dem, att de nitälska för Gud. Dock göra de detta icke med rätt insikt. De förstå nämligen icke rättfärdigheten från Gud, utan söka att komma åstad en sin egen rättfärdighet och har icke givit sig under rättfärdigheten från Gud. Ty lagen har fått sin ände i Kristus, till rättfärdighet för var och en som tror. Moses skriver ju om den rättfärdighet som kommer av lagen, att den människa som övar sådan rättfärdighet skall leva genom den."
.............
http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=152011


Kommentarer
Postat av: Bengt Karlsson

www.bengtkarlssonsbygg.eu/frukt.htm

2008-04-08 @ 20:49:20
Postat av: Am Yisrael Chai

Tack för klargörandet av de viktiga begreppen! Som aktiv israelvän sedan ca 40 år kan man tycka att de flesta borde begripa innebörden av dessa ord, men det är nog så att ett klarläggande faktiskt behövs. Jag håller med om det mesta men vill gärna påpeka att åsikten att det judiska folket skall återsamlas, i Israels land innan Jesus kommer tillbaka inte alls är enda anledningen till stödet till återvandring och till staten Israel. Åtminstone för mig har detta faktiskt saknat betydelse. Det är i stället kärleken till det judiska folket och insikten om att de har rätt till en egen stat i sitt eget land som är grunden till mitt engagemang för Israel. Att den s k Västbankem och Gaza tillhör Eretz Israel är ovedersägligt, men detta behöver inte betyda att Israel inte kan göra territoriella eftergifter för en möjlig (? fred. Gud kommer att se till att Israel till sist får sina rätta gränser.

2008-04-08 @ 22:31:55
Postat av: Deborah

Tack för kommentaren!

Jesus talar om "att bära frukt" och denna uppmaning gäller alla - inte bara det judiska folket. Man kan inte 'skuldbelägga' människor som inte vill bli Jesu lärjungar, eftersom vi har fått fri vilja och då ligger saken i Herrens händer. (Däremot kan vi förmana och undervisa de som påstår sig vara Jesu lärjungar men inte är det).
Vad Skrfiten uppmanar oss till, det är att 'inte förhäva oss' - vi är 'inympade i det äkta olivträdet' och den frukt vi skall bära det är 'rättfärdighetens frukt' och:

Jesu befallning och det största budet -
Matt.5:43-45 "Ni har hört att det är sagt: 'Du skall älska din nästa och hata din ovän.'
Men jag säger eder: Älska edra ovänner, och bed för dem som förföljer eder, och varen så eder himmelske Faders barn; han låter ju sin sol gå upp över både onda och goda och låter det regna över både rättfärdiga och orättfärdiga."
.......
Att förkunna evangelium för alla folk befaller Herren att göra 'med Faderns kärlek i hjärtat och med FÖRANKRING I ROTEN'. Och Gud har inte förskjutit sitt folk:

Rom.11:16-31 "Om förstlingsbrödet är heligt, så är ock hela degen helig; och om roten är helig, så är ock grenarna heliga. Men om nu några av grenarna hava brutits bort, och du, som är av ett vilt olivträd, har blivit inympad bland grenarna och med dem har fått delaktighet i det äkta olivträdets saftrika rot, så må du icke därför förhäva dig över grenarna. Nej, om du skulle vilja förhäva dig, så besinna att det icke är du som bär roten, utan att roten bär dig.

Nu säger du kanhända: "Det var för att jag skulle bli inympad som en del grenar brötos bort." Visserligen. För sin otros skull blev de bortbrutna, och du får vara kvar genom din tro. Ha då inga högmodiga tankar, utan lev i fruktan. Ty har Gud icke skonat de naturliga grenarna, så skall han icke heller skona dig. Se alltså här Guds godhet och stränghet: Guds stränghet mot dem som föll och hans godhet mot dig, om du nämligen håller dig fast vid hans godhet; annars blir också du borthuggen.

Men jämväl de andra skola bli inympade, om de icke hålla fast vid sin otro; Gud är ju mäktig att åter inympa dem. Ty om du har blivit borthuggen från ditt av naturen vilda olivträd och mot naturen inympats i ett ädelt olivträd, huru mycket snarare skola då icke dessa kunna inympas i sitt eget äkta olivträd, det som de efter naturen tillhöra! Ty för att ni, mina bröder, icke skall hålla eder själva för kloka, vill jag yppa för eder denna hemlighet: Förstockelse har drabbat en del av Israel och skall fortfara intill dess hedningarna i fulltalig skara hava kommit in;

och så skall hela Israel bli frälst, såsom det är skrivet: "Från Sion skall förlossaren komma, han skall skaffa bort all ogudaktighet från Jakob. Och när jag borttager deras synder, då skall detta vara det förbund, som jag gör med dem."

Se vi nu på evangelium, så är de hans ovänner, för eder skull; men se vi på utkorelsen, så är de hans älskade, för fädernas skull. Ty sina nådegåvor och sin kallelse kan Gud icke ångra. Såsom ni förut var ohörsamma mot Gud, men nu genom dessas ohörsamhet har fått barmhärtighet, så ha nu ock dessa varit ohörsamma, för att de, genom den barmhärtighet som har vederfarits eder, också själva skola få barmhärtighet."
.....
Herren handlar alltid med oss alla i sin stora nåd - och sanning...det är med smärta man konstaterar att det inte finns några genvägar för någon av oss.

För Guds rättfärdighet kräver det...

Joh.21:20 "När Petrus vände sig om, fick han se att den lärjunge som Jesus älskade följde med, densamme som under aftonmåltiden hade lutat sig mot hans bröst och frågat honom: "Herre, vilken är det som skall förråda dig?" Då nu Petrus såg den lärjungen, frågade han Jesus: "Herre, huru bliver det då med denne?"
Jesus svarade honom: "Om jag vill att han skall leva kvar, till dess jag kommer, vad kommer det dig vid? Följ du mig."
.....

2008-04-09 @ 11:13:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Kristen Topplista från Jesussajten.se